زعفران ایرانی نشان جغرافیایی بین‌المللی می‌گیرد

  • 1393/01/18
  • 832 بازدید

وزارت جهادکشاورزی از محل اعتبارات در اختیار ، مبلغ 617 هزار و 740 میلیون ریال به استان خراسان رضوی و 142 هزار و 620 میلیون ریال به استان خراسان جنوبی اختصاص داد.

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهادکشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: طلای سرخ از محصولات مهم کشور محسوب می‌شود و طی سال‌های اخیر مورد توجه هیئت دولت قرار گرفته است ، به‌گونه‌ای که تصویب برنامه ساماندهی بهبود تولید ، فرآوری ، توزیع و صادرات آن مطرح شده ، اما ردیف اعتباری برای آن مصوب نشده است.
حسن خدنگی افزود: با شرکت بورس کالا برای توسعه معاملات زعفران با تأکید بر اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی و ایجاد انگیزه‌های لازم برای ترغیب و تشویق عرضه‌کنندگان ، خریداران و کارگزاران به‌منظور اجرایی کردن توسعه معاملات زعفران در بورس هماهنگی‌هایی انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: در اجلاس کمیته کدکس بین‌المللی در هندوستان نیز پیشنهاد شده که استاندارد بین‌المللی برای این محصول تولیدی کشور تدوین شود.
خدنگی ادامه داد: از دیگر اقداماتی که می‌توان برای این محصول برشمرد ، هماهنگی با سازمان توسعه تجارت ایران برای ثبت بین‌المللی کد GI یا نشان جغرافیایی زعفران ، جلسات مشترک با این سازمان و بخش‌های غیردولتی مرتبط به‌منظور آماده‌سازی مستندات و مدارک مورد نیاز برای ثبت بین‌المللی این نشان ، از دیگر اقدامات انجام‌شده محسوب می‌شود.
وی تصریح کرد: برنامه ملی بهبود تولید ، فرآوری ، توزیع و صادرات زعفران ایران که دارای پنج فصل بوده که شامل بهبود فرآیند تولید ، روش‌های فرآوری و بسته‌بندی ، بازاریابی و تجارت خارجی ، توسعه تحقیقات زعفران و تدوین استانداردهای این محصول است.

نیاز به اعتبار ویژه برای انجام برنامه ملی زعفران
مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهادکشاورزی یادآور شد: وزارت جهادکشاورزی پیگیری‌هایی را در این باره انجام داده ، اما تاکنون ردیف اعتباری در بودجه‌های سنواتی برای اجرایی شدن این برنامه ملی تخصیص نیافته است؛ لذا اجرای بهینه برنامه و تحقق اهداف پیش‌بینی شده ، مستلزم تخصیص این اعتبارات ویژه است.
خدنگی تأکید کرد: با وجود آنکه تصویب اعتبار برای این برنامه ملی انجام نشده است ، اما دفتر سبزی و صیفی وزارت جهادکشاورزی از محل اعتبارات در اختیار برای تسهیلات سرمایه در گردش اعتباری معادل 617 هزار و 740 میلیون ریال به استان خراسان رضوی و 142 هزار و 620 میلیون ریال به استان خراسان جنوبی اختصاص داده است.
وی در پایان اظهار داشت: تخصیص اعتبار به مزارع زعفران با هدف افزایش عملکرد در واحد سطح به میزان دوهزار میلیون ریال به استان خراسان رضوی و یک‌هزار میلیون ریال به استان خراسان جنوبی نیز ابلاغ شده است./



ایانا