توان صادرات 400 هزار تن مرغ به خارج از کشور

  • 1395/03/10
  • 734 بازدید

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: با توجه به ظرفیت سازی ها می توان سالانه تا 400 هزار تن مرغ مازاد بر مصرف داخلی را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ محمد یوسفی در مصاحبه افزود: در حال حاضر 95 درصد مرغ تولیدی کشور مصرف داخلی دارد و پنج درصد ( 60 تا 70 تن) صادر می شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه دولت با اختصاص مشوق های صادراتی با مرغداران موافقت کند ، اظهار داشت: کشورهای اطراف ایران در سال حداقل دو میلیون تن مرغ وارداتی دارند که سهم ایران در این حوزه بسیار ناچیز است.

یوسفی با اشاره به اینکه شرایط صادرات مرغ در کشور فراهم شود ، گفت : به منظور فعال نگهداشتن ظرفیت های تولیدی و حفظ قیمت مرغ متناسب با معیشت و درآمدهای مردم باید تولیدات مازاد صادر شود.

وی با بیان اینکه مشوق های صادراتی در تمامی کشورهای تولید کننده مرغ متداول است، اذعان داشت: بازار صادراتی یک بازار رقابتی است و بدون حمایت دولت تولید کنندگان مرغ در ایران توان رقابت با سایر کشورها را ندارند. در حال حاضر برزیل، آمریکا و ترکیه از رقبای اصلی ایران در حوزه صادرات مرغ هستند.

یوسفی تصریح کرد: اختصاص 100 میلیارد تومان مشوق صادراتی می تواند یک اقدام موثر برای ایجاد تحرک در بازار صادراتی مرغ باشد.
وی در ادامه به عوامل مهم توسعه صادرات مرغ در برزیل، آمریکا و ترکیه اشاره کرد و گفت: خودکفایی در تولید خوراک طیور و دسترسی به تسهیلات بانکی به کارمزد پائین از عمده ترین این عوامل است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 30 درصد مرغ تولیدی کشورهای دنیا وارد بازار صادراتی می شود، گفت: سهم ایران در صادرات مرغ بسیارناچیز است و باید این بازار تقویت شود.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: مرغ ایران از لحاظ کیفیت هیچ گونه کمبودی نسبت به مرغ تولیدی سایر کشورهای دنیا نداشته بلکه بهتر و بالا است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر 30 درصد از واحدهای مرغداری کشور غیر فعال است، یادآور شد : چرخ این واحدها با ایجاد زیر ساخت ها از قبیل تامین منابع مالی مشوق های صادراتی به حرکت در خواهد آمد.

یوسفی همچنین تاکید کرد : در حال حاضر تولید مرغ مازاد بر نیاز مصرف داخلی است از این رو می طلبد دولت بسترهای لازم برای صادرات مرغ با کیفیت داخلی را فراهم کند.



خبرگزاری صداوسیما