در مراسم اعطای نشان ایمنی و سلامت عنوان شد

  • 1390/04/18
  • 1720 بازدید

معاون غذا و دارو در چهارمین مراسم اعطای نشان ایمنی و سلامت اعلام کرد: تولیدکنندگان غذا مسئولیت سنگینی در تولید غذای سالم دارند

معاون غذا و دارو در چهارمین مراسم اعطای نشان ایمنی و سلامت اعلام کرد: تولیدکنندگان غذا مسئولیت سنگینی در تولید غذای سالم دارند

دکتر احمد شیبانی معاون غذا و دارو در مراسم اعطای نشان ایمنی و سلامت مسئولیت وزارت بهداشت را در حوزه نظارت و مسئولیت تولیدکنندگان محصولات غذایی را در تولید و عرضه غذای سالم ، سنگین اعلام کرد. به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی دکتر شیبانی در این مراسم ضمن اعلام مطلب فوق گفت: تولیدکنندگان صنایع غذایی برای تولید محصولات غذایی سالم باید به گونه ای عمل کنند که باعث ارتقای ایمنی و سلامت غذا شود ومردم با خیالی آسوده از این محصولات استفاده کنند. وی افزود: کاهش واردات محصولات غذایی و افزایش تولید محصول غذایی سالم در کشور ، یکی از سیاستهای این وزارتخانه است که امیدواریم با همکاری تولیدکنندگان صنایع غذایی به زودی کلیه محصولات در داخل کشور تولید شود. معاون غذا و داروی وزارت بهداشت ضمن اعلام اسامی 9 محصول جدید دارای نشان ایمنی و سلامت گفت: این بدین معنا نیست که تنها 31 محصول دارای نشان ایمنی و سلامت از نظر این وزارتخانه سالم و قابل استفاده هستند بلکه تمامی 46 هزار محصول دارای مجوز رسمی و پروانه ساخت از سوی وزارت بهداشت ، قابل قبول برای استفاده هستند و محصول برگزیده دارای ویژگی های مدنظرکمیته انتخاب بوده است.

در ادامه این مراسم مدیرکل نظارت بر مواد غذایی ، آرایشی ، آشامیدنی و بهداشتی وزارت بهداشت نماد اصلی این نشان را سیب سبز رنگ سلامت دانست و گفت: هدف اصلی از اجرای این مراسم ، ارتقای سلامت و ایمنی مواد غذایی در کشور است که باعث تشویق تولیدکنندگان برای تولید محصول سالم و ایجاد فضای رقابتی برای تولیدکنندگان افزایش ایمنی و کیفیت محصولات عرضه شده و امکان شناسایی محصولات سالم تر غذایی در سطح عرضه می باشد. دکتر حسینی گفت: کالاهایی که از سوی کمیته انتخاب موفق به کسب نشان ایمنی و سلامت می شوند از املاح و ویتامین های لازم برخوردار بوده و از افزودنی ها ، رنگ ها ، مواد شیمیایی و چربی ها ، نمک و کالری کمتری برخوردارند. مدیرکل نظارت بر مواد غذایی ، آرایشی ، آشامیدنی و بهداشتی وزارت بهداشت 285 محصول را کاندید دریافت این جایزه اعلام کرد و گفت: از سال 86 تاکنون تنها 31 محصول موفق به دریافت نشان ایمنی و سلامت شده اند که این امر خود بیانگر نظارت وزارت بهداشت بر محصولات غذایی تولیدی است.

منبع: سلامتیران

درمراسم اعطای نشان ایمنی و سلامت عنوان شد: کاهش واردات محصولات غذایی به کشوراز سیاست های وزارت بهداشت ( 30/09/1388 ) (خبر)

مشاور وزیر بهداشت با اشاره به نقش غذا در بروز بیماری ها و تامین سلامت جامعه ، گفت: امروزه بحث ارتباط غذا با تمام بیماری های غیرواگیر کاملا شناخته شده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا ، دکتر آقاجانی با اشاره به گذار اپیدمیولوژیکی بیماری ها در جهان ، گفت: موج بیماری های غیرواگیر در دنیا و از جمله ایران به خوبی احساس می شود ، به طوری که بیماری های قلب و عروق اکنون از علل مهم مرگ و میر در دنیا به شمار می روند. در مجموع بیماری های غیر واگیر از بیماری هایی هستند که جهان به عنوان یک مخاطره با آنها مواجه است.

وی ادامه داد: چربی و فشار خون بالا ، دیابت ، مصرف دخانیات ، چاقی و بی تحرکی از جمله ریسک فاکتورهایی هستند که به دنبال زندگی شهری مطرح شده و ایجاد سندرم متابولیک را سبب می شوند. برای مواجهه با این بیماری ها باید برخورد ریشه ای با این مشکلات صورت گیرد.

دکتر آقاجانی ، تغذیه در یک جامعه را فرهنگ و شکلی از تربیت آن جامعه دانست و گفت: بنابراین بحث ارتباط غذا با تمام بیماری های غیرواگیر کاملا شناخته شده است به عنوان مثال سرطان ها و دیابت با ناحیه تغذیه در ارتباطند. همچنین اضافه وزن که بستر بسیاری از بیماریهاست نیز با تغذیه در ارتباط است.

به گزارش ایسنا ، دکتر شیبانی ، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت نیز در این مراسم با اشاره به نقش غذا در تامین سلامت جامعه ، گفت: مردم باید برای استفاده از محصولات غذایی و آشامیدنی از سلامت آن محصول اطمینان داشته باشند که بخشی از این مسوولیت با وزارت بهداشت و بخشی هم برعهده تولید کنندگان این محصولات است.

وی گفت: انتظار وزارت بهداشت از صنایع غذایی آن است که سیاستگزاری های این وزارتخانه در جهت ارتقای ایمنی و سلامت محصولات غذایی را رعایت کنند تا به تدریج "تولید" جایگزین بحث "واردات" شود و مردم با اطمینان بیشتری از محصولات داخلی استفاده کنند. هرچند در این زمینه قدم های موثری برداشته شده ، اما کافی نیست.

دکتر شیبانی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 47 هزار مواد خوراکی و آشامیدنی پروانه و مجوز عرضه دارند ، گفت: محصولات فاقد نشان ایمنی وسلامت ، به معنی اشکال در سلامت این محصولات نیست. نشان ایمنی و سلامت امری انگیزشی در صنعت و جامعه است و مردم نباید نسبت به سلامت محصولات غذایی فاقد نشان سیب سلامت تردید داشته باشند. هر محصولی که از وزارت بهداشت پروانه و مجوز تولید دارد می تواند مورد استفاده مردم قرار گیرد.

وی میزان واردات محصولات غذایی به کشور را بالا دانست و گفت: وزارت بهداشت تنها از نظر کیفی این محصولات را مورد بررسی قرار می دهد. از آنجا که میزان واردات محصولات غذایی در کشور بالاست در صورت عدم سیاست گذاری مناسب ممکن است این امر به صنایع غذایی کشور آسیب وارد کند. بنابراین سیاست وزارت بهداشت کاهش واردات محصولات غذایی به کشور است. اما از طرف دیگر صنایع غذایی نیز باید مزیتی را در تولید خود به کار گیرند ، چرا که غذای سالم علاوه بر پیشگیری از بسیاری بیماری ها ، نشاط آور نیز هست.

دکتر شیبانی گفت: سعی می شود در ارتباط با تولیدات مواد غذایی ، آشامیدنی ، آرایشی ، بهداشتی و حتی دارو از مشاوره های انجمن ها و سندیکاهای فعال در این زمینه استفاده شود.



خبرگزاری صنایع غذایی