ورود ۱۹ استان به گردونه برداشت گندم/ خرید ۱۵۵ هزار تن بذر گندم برای سال زراعی آینده

  • 1395/03/20
  • 890 بازدید

گندمکاران ۱۹ استان کشور وارد مرحله برداشت شده‌اند و خرید این محصول استراتژیک از مرز سه میلیون گذشته و به عدد سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسید.

مجری طرح گندم در گفت‌وگو با خبرگزاری (ایانا) با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر ۱۹ استان کشور به چرخه برداشت گندم پیوسته‌اند و برداشت در مناطق گرم و خشک جنوب مراحل پایانی را می‌گذراند.

وی خاطرنشان کرد: در سال زراعی ۹۵ - ۹۴ حدود دو میلیون و ۱۲۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به زیر کشت گندم آبی و سه میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار به زیر کشت گندم دیم رفته است که تاکنون برداشت از یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی انجام شده است.

اسفندیاری‌پور با اشاره به میزان ۲۷ درصدی خرید گندم توسط مراکز غله و بازرگانی دولتی در مقایسه با مدت مشابه گذشته، ادامه داد: با توجه به آنکه در تیرماه شاهد اوج برداشت خواهیم بود، پیش‌بینی افزایش رو به رشد را در مقایسه با سال گذشته داریم.

وی تصریح کرد: خوزستان همچنان رتبه نخست تولید و خرید محصول گندم را به خود اختصاص داده است و پس از آن استان‌های گلستان، فارس، کرمانشاه، کردستان و... قرار دارند.


تأمین ۱۵۵ هزار تن بذر گندم برای سال زراعی آینده

مجری طرح گندم از تأمین و تهیه ۱۵۵ هزار تن بذر اصلاح‌شده، پرورشی، مادری و گواهی‌شده برای تولید زراعی آینده خبر داد و یادآور شد: استان خوزستان با خرید ۶۳ هزار تن، بوشهر ۱۴ هزار تن، جنوب کرمان و جیرفت هشت‌هزار تن، کرمان بیش از شش‌هزار تن، کرمانشاه بیش از شش‌هزار تن، کهگیلویه و بویراحمد دوهزار و ۶۰۰ تن و گلستان با ۱۳ هزار تن تاکنون برای سال آینده آماده شده‌اند و سایر استان‌ها هم به مرور وارد مرحله خرید بذر خواهند شد.

خطر زنگ زرد گندم به اتمام رسید

مجری طرح گندم درباره وضعیت آفات و بیماری‌ها در مزارع گندم نیز افزود: با گرم شدن هوا، دوره شیوع زنگ زرد به اتمام رسیده است و در مناطقی که خطر سن‌زدگی وجود دارد نیز، وضعیت تحت کنترل بوده و با سم‌ پاشی‌های به‌ موقع از گسترش آن جلوگیری خواهیم کرد.



خبرگزاری ایانا