واردات 100هزار تنی چای به کشور

  • 1395/03/21
  • 695 بازدید

نائب رئیس صندوق حمایت توسعه چای گفت: با توجه به مصرف سالانه 120 هزارتن چای و تولید 20 هزارتنی آن در داخل، باید گفت که مابقی از طریق واردات تامین می شود.

صادق حسنی نائب رئیس صندوق حمایت توسعه چای در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به وضعیت واردات و صادرات چای اظهار داشت: با توجه به مصرف سالانه 120 هزارتن چای و تولید 20 هزارتنی آن در داخل، باید گفت که مابقی از طریق واردات تامین می شود.

وی با اشاره به آنکه 50 درصد واردات از راه قانونی و 50 درصد دیگر قاچاق است، گفت: طی سال های گذشته به سبب رها شدن باغات، میزان تولید به شدت کاهش یافته است.

نائب رئیس صندوق حمایت توسعه چای با اشاره به بهای خرید تضمینی برگ سبز چای در سال زراعی جاری گفت: با توجه به آنکه چین اول به پایان رسیده و چین دوم ظرف چند روزآینده در حال بهره برداری است اما هنوز شورای عالی اقتصاد نرخ را اعلام نکرده تا کشاورزان به ادامه تولید تشویق شوند.

حسنی ادامه داد: چایکاران به سبب آنکه نمی توانند برگ سبز چای را نگه داری کنند، لذا آن را به سازمان چای تحویل می دهند و از طرفی سازمان چای علی الحساب به قیمت سال گذشته 10 درصد اضافه کرده است.

مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات شمال تصریح کرد: خرید تضمینی برگ سبز چای برخلاف سایر محصولات است چرا که در محصولاتی همچون برنج، برنج کاران به صورت آزاد محصول خود را به فروش می رسانند چنانچه قیمت بازار کمتر از قیمت خرید تضمینی باشد دولت اقدام به خرید می نماید اما در خصوص چای، چایکاران محصول خود را به سازمان چای تحویل می دهند و سپس سازمان به کارخانه ها می فروشد.



باشگاه خبرنگاران جوان