کاهش واردات 4 میلیارد دلاری دانه های روغنی به کشور

  • 1395/03/23
  • 799 بازدید

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح دانه های روغنی گفت: برنامه دولت کاهش واردات چهار میلیارد دلاری دانه های روغنی است که در این راستا برنامه های حمایتی گسترده از کشاورزان اجرا خواهد شد.

علیرضا مهاجر در حاشیه بازدید از مزارع کلزای شهرستان مانه و سملقان اظهارکرد: برای اینکه وابستگی ها را کم کنیم باید افزایش چندین برابری سطح زیرکشت دانه های روغنی در برنامه 10 ساله داشته باشیم.

وی سطح زیر کشت دانه های روغنی در سال زراعی جاری را 150 هزار هکتار دانست و خاطرنشان کرد: براساس برنامه، در سال زراعی 96-95 این میزان سطح زیرکشت تا 3 برابر افزایش خواهد یافت.

وی بیان کرد: با افزایش سطح زیرکشت و همچنین اقدامات بهزراعی 70 درصد نیاز کشور در 10 سال آینده در داخل تامین خواهد شد.

وی گفت: برای استقبال کشاورزان از دانه های روغنی کلزا مقرر شده یارانه بذر را که در اختیار کشاورزان قرار داده می شود کاهش یابد و هر کیلو محصول را نیز 25 هزار و300 ریال از کشاورزان خریداری کنیم.

وی بیان کرد: همچنین در سال زراعی 96-95 هر کشاورز که اقدام به کشت دانه های روغنی کلزا کند 25 میلیون ریال تسهیلات با سود 12 درصد برای هر هکتار پرداخت می شود و در بخش خرید ادوات کشاورزی نیز تا 50درصد یارانه و 50درصد مابقی نیز با سود 12درصد به کشاورزان پرداخت می شود.

شهرستان مانه وسملقان واقع در 45 کیلومتری غرب بجنورد به عنوان قطب کشاورزی استان خراسان شمالی محسوب می شود که 95 درصد کلزای استان در این شهرستان تامین می شود.



خبرگزاری صداوسیما