واردات سالانه 9 هزار تن ماهی تیلاپیا به ایران

  • 1395/04/03
  • 884 بازدید

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان از واردات 9 هزار تن ماهی تیلاپیا در سال به کشور خبر داد و گفت: میزان واردات تیلاپیا بر تنش بازار ماهی ایران بی تاثیر است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ عیسی گلشاهی در پاسخ به اینکه وقتی توان تولید ماهی در کشور وجود دارد چرا باید ماهی تیلاپیا وارد شود؟ ، افزود: امنیت غذایی کشور باید به همت تولیدکنندگان داخلی تامین شود.

وی همچنین اظهارداشت: واردات ماهی تیلاپیا به طور میانگین سالانه 9هزار تا 9هزار و 300 تن است.

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان کشور گفت: در حال حاضر تاثیر واردات ماهی تیلاپیا در مقابل حجم تولید داخل خیلی بالا نیست.

وی افزود: هم اکنون حجم میزان واردات ماهی تیلاپیا یک درصد مجموع تولید داخلی است و اثر چندانی بر تنش بازار ندارد.

گلشاهی درباره اینکه چرا مردم به ماهی تیلاپیا گرایش نشان می دهند، اظهارداشت: این مهم باید الگوی راه همه تولیدکنندگان باشد.

وی گفت: تهمیدات باید به نحوی سازماندهی شود که گونه های داخلی وارد رقابت با این ماهی شوند.

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان کشور در ادامه بر ضرورت افزایش توان رقابتی تولیدکنندگان داخلی تاکید کرد و افزود: بازار آبزیان ایران کشش یک و نیم برابر تولید فعلی را دارد.

گلشاهی در پاسخ به این که دولت چگونه می تواند از تولید داخلی حمایت کند، گفت: تولید داخلی باید در شرایط رقابتی قرار گیرد و محصول با قیمت مناسب به دست مصرف کنندگان برسد و از طرفی تولید کنندگان هم از سودهی اقتصادی مناسبی برخوردار شوند.

وی افزود: تولیدات داخلی باید این قابلیت را داشته باشد ضمن توسعه صادرات و افزایش ارزش افزوده بتواند در برابر موج واردات به حاشیه نرود.

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان کشور اذعان داشت: در حال حاضر می توان به لحاظ تعرفه ای جلوی واردات تیلاپیا را 100 درصد ، سد کرد اما این در شرایطی است که ایران به دنبال عضویت در سازمان جهانی تجارت است.



خبرگزاری صداوسیما