تعرفه صادرات پسته به روسیه برداشته شد

  • 1395/04/04
  • 841 بازدید

با وجود آنکه تولید پسته آمریکا در سال جاری ۳۰۰ هزار تن و در ایران ۲۵۶ هزار تن است، محصول آمریکایی با توجه به کیفیت بسیار بالای پسته ایرانی، قادر به رقابت با پسته ایران نخواهد بود.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری (ایانا) گفته‌های مبنی بر تولید کم پسته در کشور (۱۷۰ هزار تن) را تکذیب کرد و گفت: نگرانی درباره میزان بالای تولید در کشور آمریکا و دامپینگ وجود ندارد و این موضوع به هیچ‌ وجه قدرت رقابت را از ما نخواهد گرفت.

رمضان رویین‌ تن تولید پسته کشورمان در سال جاری را ۲۵۶ هزار تن اعلام کرد و افزود: تولید این محصول نسبت به سال گذشته هشت‌ هزار تن نیز افزایش یافته است.

رویین‌ تن ادامه داد: تولید پسته آمریکا در سال جاری ۳۰۰ هزار تن و در کشور ۲۵۶ هزار تن است که با توجه به کیفیت بسیار بالای پسته ایرانی، محصول آمریکایی قادر به رقابت با پسته ایران نخواهد بود.

وی تصریح کرد: در دو ماهه نخست سال ۹۵، ۱۳ هزار تن پسته صادر کرده‌ایم که از لحاظ وزنی ۲۴ درصد و قیمتی ۱۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته‌ است.


پسته ایرانی در جهان برند است

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: پسته ایرانی در جهان برند است و در صورت دامپینگ از سوی آمریکا نیز همچنان بازار خود را خواهد داشت و این گفته‌ها تنها برای خرید ارزان پسته و صادرات آن است.

رویین‌تن با بیان اینکه در هیچ‌جای دنیا پسته‌ای با کیفیت و خوش‌خوراکی پسته ایرانی تولید نمی‌شود، تأکید کرد: حتی در آمریکا نیز با توجه به علاقه‌ مندی مردم به پسته ایرانی، برای این محصول تعرفه ۳۵۰ درصدی بسته ­ا‌ند.

وی اظهار داشت: با وجود تمامی مسائل و تحریم‌ها، سایر کشورها پسته ایران را خریداری می‌کنند و با مخلوط کردن آن با پسته‌های تولیدی خودشان، آن رابه نام کشور خود صادر می‌کنند.

رایزنی‌ های دولتی برای کاهش تعرفه‌ های ۳۴ درصدی

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در صادرات پسته همچون صادرات سیب، کشمش و سایر محصولات موفق خواهیم بود، از برداشتن تعرفه ورود پسته به روسیه خبر داد.

وی یادآور شد: اگر بتوانیم با رایزنی‌های صورت‌ گرفته تعرفه‌های ۳۴ درصدی را تا پنج درصد و حتی کمتر کاهش دهیم، می‌توانیم قیمت فروش خود را نیز بدون ضرر، کمی کاهش دهیم.

رویین‌تن با بیان اینکه کل تولید پسته در دنیا ۶۷۰ هزار تن است، تأکید کرد: اگر سرانه مصرف هر نفر در دنیا را ۵۰۰ گرم حساب کنیم، نیازمند تولید ۳,۵ میلیون تن پسته در دنیا هستیم.

وی در پایان با اشاره به ارزآوری ۱,۵ تا دو میلیارد دلاری پسته در کشور، افزایش بهره‌وری از سطوح حال حاضر را بهترین راهکار برای ماندن در عرصه رقابت عنوان کرد.



خبرگزاری ایانا