ساخت نخستین مرکز بین المللی تجارت برنج در آمل

  • 1393/04/08
  • 943 بازدید

عضو هیات مدیره شرکت توسعه تجارت برنج مازندران گفت: مجتمع بازار بزرگ برنج کشور تحت عنوان شرکت توسعه تجارت برنج مازندران در آمل در حال ساخت است.

سید اسماعیل یزدان پناه توضیح داد: این مرکز با 50 هزار مترمربع مساحت و ایجاد 2000 شغل به صورت مستقیم و 5000 شغل به صورت غیر مستقیم با هدف برند سازی برنج مرغوب ایرانی و صادرات آن به خارج کشور و فروش داخلی در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه در کشور ما بیش از یک میلیون تن برنج تولید می‌شود ، گفت: مرکز بین المللی تجارت برنج با سرمایه گذاری بخش خصوصی ظرفیت نگهداری بیش از 700 میلیون تن برنج را دارا است.

عضو هیات مدیره شرکت توسعه تجارت برنج مازندران با اعلام اینکه مازندران با شرایط خاص آب وهوایی مرکز کشت برنج مرغوب کشور محسوب می‌شود ، اظهار کرد: این مرکز با هدف تنظیم بازار برنج در کشور با برد بین المللی و فرا ملی در شهرستان آمل در حال ساخت است که در آینده‌ای نزدیک با افتتاح این مرکز مشکلات بخش برنج کاهش خواهد یافت.

یزدان پناه با اشاره به اینکه در این شهرک انواع برنج مرغوب به فروش خواهد رسید ، افزود: هدف مهم این مرکز ، کنترل بازار و نظارت بر قیمت انواع برنج با قطع دست دلالان است که این امر سبب افزایش قدرت خرید مردم خواهد شد.

وی با بیان اینکه ایجاد این شهرک و خدماتش هم به نفع کشاورز و هم به سود خریدار در سطح خرد وکلان است ، گفت: این مرکز با تنظیم قیمت بازار دغدغه فروش را از بین برده و کشاورز را ترغیب می‌کند تا محصول را به این مرکز بیاورد و به فروش بگذارد و نگران نوسان قیمت و ضرر و زیان نباشد و فرصتی هم برای خریداران در جهت انتخاب برنج مرغوب با قیمت مناسب فراهم می‌شود.

یزدان پناه با اشاره به اینکه دغدغه دیگر این مرکز ، تعادل قیمت برنج در کشور است ، اظهار کرد: این مرکز پایانه فروش و مرکز مورد اطمینانی برای همه است. قیمت برنج در آن شفاف است وبا جمع آوری برنج کشاورزان بازار مطمئنی برای کشاورزان و خریداران خواهد بود. کشاورزان را به تولید با کیفیت تشویق می‌کند تا کشور به خودکفایی برسد. این مرکز برنج غیر استاندارد را جمع آوری خواهد کرد تا به بازار برنج آسیب نرسد و بازار از حالت شوک خارج شده و تعادل یابد.

عضو هیات مدیره شرکت توسعه تجارت برنج مازندران گفت: در حال حاضر میزان تولید برنج در کشور جوابگوی تمام نیاز کشور نیست و خودکفایی یکی از دغدغه‌های مهم این بخش است. برنج با کیفیت خارجی تنها برای تامین باقیمانده نیاز کشور وارد می‌شود. این مرکز بر واردات انواع برنج خارجی نظارت خواهد داشت و از ورود برنج بدون کیفیت خارجی به این بازار جلوگیری می‌کند.

یزدان پناه ادامه داد: این مرکز با داشتن مرکز کنترل کیفیت ، سلامت برنج‌های موجود در این مرکز را تضمین خواهد کرد.

عضو هیت مدیره مرکز تجارت برنج مازندران با بیان اینکه باید واردات برنج در زمان کمبود و به میزان نیاز انجام شود ، ادامه داد: چیزی که بیشتر از همه چیز در بحث واردات باید به آن توجه کرد تنظیم بازار و توجه به زمان واردات برنج است تا از این طریق تنظیم بازار به هم نخورده و برای کشاورزان مشکلات اساسی به وجود نیاید.

وی با اشاره به اینکه این مرکز بین المللی اولین و تنهاترین مرکز تجارت و فروش برنج کشور است ، گفت: از زمان شروع ساخت تاکنون 11میلیاردتومان برای احداث این مرکز هزینه شده است. با ساخت فروشگاه و امکانات توریستی در این مرکز به گردشگران نیز خدمات ارائه خواهد شد.

وی با ابراز تاسف از اینکه برنج مرغوب ما در وضعیت نابسامانی بسر می‌برد ، تاکید کرد: ما باید کشاورزان را با اختصاص تسهیلات حمایتی به تولید برنج مرغوب تشویق کنیم. با خرید تضمینی برنج از کشاورزان ، آنها را از فروش زمین‌های کشاورزی خود به دلیل مشکلات مالی و نوسان قیمت برنج در بازار و تغییر کاربری منصرف کنیم.

یزدان پناه خاطرنشان کرد: از دولت تقاضا داریم تا با بخش خصوصی همکاری بیشتری داشته و با درنظر گرفتن تسهیلات بانکی با سود کم پشتیبان بخش بازار و این مرکز تجاری باشند تا بتوانیم با افتتاح این مرکز بازار برنج را تنظیم و مشکلاتش را به حداقل برسانیم.



ایسنا