کاهش 30 درصدی تولید پسته

  • 1393/05/26
  • 1171 بازدید

معاون وزیر جهاد کشاورزی از کاهش 30 درصدی عملکرد پسته در واحد سطح طی سال‌های گذشته خبر داد

معاون وزیر جهاد کشاورزی از کاهش 30 درصدی عملکرد پسته در واحد سطح طی سال‌های گذشته خبر داد و گفت: درصدد هستیم با اعمال روش‌های مناسب از جمله تامین آب مورد نیاز باغات ، بهبود مدیریت عرصه‌های تولید و اصلاح ارقام کشت شده به رتبه نخست تولید پسته در جهان بازگردیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، جهانگیر عرب در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد ، اظهار کرد: الگوی بهینه کشت یکی از سیاست‌های اجرایی است که وزارت جهاد کشاورزی به عنوان وظیفه ذاتی خود در بهبود تولید انواع محصولات آن را پیگیری می کند و در حوزه باغبانی چاره‌ای جز حرکت به سمت اعمال الگوی کشت مناسب نداریم.

وی افزود: به عنوان مثال ذائقه مردم برای مصرف سیب مانند ذائقه آن‌ها طی 10 سال گذشته نیست؛ بنابراین باید الگوی کشت این محصول را به گونه‌ای تغییر دهیم تا این محصول با رنگ و طعم جدید مطابق با ذائقه‌های مردم تولید شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی ادامه داد: در حال حاضر حدود دو میلیون هکتار از اراضی شیب‌دار در کشور وجود دارد که از نظر میزان بهره وری در وضعیت مناسبی قرار ندارند اما وزارت جهاد کشاورزی درصدد است آن‌ها را با تامین حداقل آب مورد نیاز و امکان سنجی ایجاد حداقل اشتغال احیا کند؛ به گونه‌ای که 1.5 میلیون هکتار از این اراضی شناسایی شده و در حال مطالعه است تا بتوانیم محصولات مورد نیاز از جمله محصولات خشکباری که صادراتی بوده و ارزآوری بالایی دارند را در این اراضی شیب دار تولید کنیم البته زیتون نیز به محصولات مورد نظر در این مناطق اضافه شده است.

تولید ارقام جدید خرما
عرب اظهار کرد: یکی از مشکلات تولید و بازار خرما در گذشته این بود که ارقام موجود خرما بازارپسندی‌شان را از دست داده‌اند اما با تحقیقات انجام شده درصدد هستیم تا ارقام جدیدی از خرما را معرفی و تولید کنیم.

وی افزود:‌ همچنین همین سیاست برای تولید محصول پسته در راستای افزایش عملکرد این محصول در دستور کار قرار دارد؛ به گونه‌ای که درصدد هستیم تا در قالب طرح بهبود تولید پسته ارقام جدیدی را در برخی مناطق معرفی و تولید کنیم که به عنوان مثال می توان به معرفی و در دستور کار قرار دادن تولید دو رقم اکبری و احمد آقایی به جای رقم شاهپسند در منطقه دامغان اشاره کرد که این تغییر ارقام با روش اصلاح و سرشاخه کاری انجام می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:‌ البته در برخی از مناطق مانند استان کرمان به صورت حاد با مشکل کمبود منابع آبی مواجه هستیم که دولت در حال پیگیری و حل این مشکل است به گونه‌ای که در جلسه اخیر وزیر جهاد کشاورزی و وزیر نیرو این مساله مطرح و مقرر شد یکی از سه پیشنهاد وزارت نیرو برای حل مشکل آب در استان کرمان در دستور کار قرار گیرد.

افزایش 2 برابری بهره‌وری آب در باغ‌های کشور
عرب تاکید کرد: مشکل کمبود آب و تامین آن در همه بخش های کشاورزی یکی از مسائل مهم و مبتلابه است که وزارت جهاد کشاورزی به همین دلیل احیای معاونت باغبانی این وزارتخانه را در دستور کار قرار داد.

وی افزود: در حال حاضر به ازای یک متر مکعب در بخش باغبانی یک کیلوگرم محصول تولید می شود که این میزان معادل استانداردهای جهانی است اما با دانش روز جدید می توان به گونه ای عمل کرد تا با همین میزان آب دو کیلوگرم محصول تولید کرد و همان گونه که در کیوی بیش از دو کیلوگرم محصول تولید می کنیم درصدد هستیم در دیگر محصولات نیز به این سمت حرکت کنیم.

افزایش 10 برابری بهره وری آب در صیفی‌جات
معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد:‌ مساله افزایش بهره وری آب در تولید سبزی و صیفی نیز در دستور کار قرار گرفته و درصدد هستیم تا افق 1404 آن را تا 10 برابر افزایش دهیم به گونه‌ای که هم اکنون به ازای یک تن تولید محصول سبزی و صیفی در فضای باز 280 متر مکعب آب نیاز داریم که درصدد هستیم آن را با تولید در محیط‌های کنترل شده به سمتی ببریم تا 28 متر مکعب آب نیاز داشته باشیم و این همان افزایش 10 برابری بهره وری مصرف آب در این بخش است.

عرب تصریح کرد: یکی دیگر از سیاست‌هایی که در راستای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در بخش باغبانی در دستور کار قرار گرفته است افزایش 50 درصدی عملکرد در واحد سطح برای 10 محصول باغی و 10 محصول گلخانه‌ای است که باعث افزایش درآمد کشاورزان و همچنین افزایش انگیزه کشاورزان برای استفاده از روش های نوین براساس دانش روز است و نهایتا همه این عوامل سبب می‌شود تا تولید این محصولات افزایش پیدا کند.

نیازی به واردات میوه نداریم
وی اظهار کرد: گرچه طی سال‌های گذشته بر اثر خسارت به باغ‌های استان مازندران بخشی از محصولات تولید شده در این استان آسیب دید اما در غرب استان مازندران که کمترین آسیب را از سرمای زمستان سال گذشته دیده است محصول مرکبات بازاری تولید نمی‌شود و عمدتا مرکبات آن منطقه برای آب میوه استفاده می‌شود و شرق استان مازندران که بیشترین آسیب را دیده حدود 30 درصد خسارت دیده است که نسبت به کل محصول تولید شده در کشور میزان قابل توجهی نیست بنابراین برای تامین میوه و مرکبات در بازار به ویژه در ایامی مانند شب عید نیازی به واردات نداریم.

خسارت باغداران‌ استان‌های شمالی هنوز پرداخت نشده است
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: علیرغم این که وزارت جهاد کشاورزی در پرداخت خسارت وارد شده به باغداران استان‌های شمالی که از سرمای اخیر آسیب دیده‌اند مسوولیتی ندارند و ستاد بحران مسوول پرداخت این خسارات است اما این وزارتخانه بر حسب وظیفه ذاتی و اخلاقی خود محاسبه پرداخت خسارت باغداران را تاکنون پیگیری کرده که این مبلغ به تایید مراجع ذی‌صلاح رسیده اما هنوز پرداخت نشده است.

اعلام قیمت‌های خرید تضمینی محصولات باغی
عرب اظهار کرد: در زمینه محصولات باغی نگرشی وجود دارد که دولت قیمت تضمینی این محصولات را اعلام می کند و در صورت ایجاد مشکل در بازار این محصولات آن را به صورت تضمینی از باغداران خریداری می کند اما تاکنون به غیر از محصول خرما در هیچ یک از محصولات باغی دیگر مشکل خاصی به وجود نیامده است.

وی افزود: مشکل ایجاد شده در بازار خرما به دلیل فاصله فصل برداشت با ماه رمضان بوده است که در این شرایط سازمان تعاون روستایی اعلام کرد علیرغم این که برخی تولیدکنندگان محصول خود را از پایان فصل برداشت سال گذشته (آذر ماه) تاکنون به بازار عرضه نکرده بودند ، می‌توانند محصول خود را که به صورت توافقی نمی‌توانند در بازار به فروش برسانند با قیمت‌های خرید تضمینی به سازمان تعاون روستایی تحویل دهند.

کاهش 50 درصدی مصرف کود و سم
معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: براساس آمارهای موجود مصرف انواع کود و سم در کشور تا حدود 50 درصد نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است اما مشکل در مدیریت بهینه مصرف این مصحولات است که در صورت زیاد بودن میزان مصرف بیشتر بروز پیدا می‌کند.به عنوان مثال در سال گذشته نیاز کشور به کود حدود 4.5 تا 5 میلیون تن بود که تنها دو میلیون و 200 هزار تن کود در سیستم توزیع به دست کشاورزان رسید که این نشان دهنده کاهش بیش از 50 درصدی مصرف کود در سال گذشته است.

عرب ادامه داد: وزارت بهداشت اخیرا در قالب طرح پایش باقیمانده سموم و آفت کش‌ها در محصولات کشاورزی تاکنون گزارشی مبنی بر بالا بودن میزان آلایندگی محصولات کشاورزی و باغی اعلام نکرده است.

کنترل مگس طغیان کرده زیتون تا 2 سال دیگر
وی خاطرنشان کرد: در سال 82 -83‌آفتی به نام مگس زیتون به کشور وارد شد اما در این سال‌ها میزان خسارت این آفت در حد اقتصادی کنترل شد که پس از آن با حذف معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و عدم احساس مسوولیت مدیران وقت مجددا این آفت طی سال‌های 91 و 92 طغیان پیدا کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود:‌دولت از اواسط سال گذشته مشغول به کار شد و با مشارکت با سازمان حفظ نباتات برای سال جاری برنامه‌ریزی کرده تا بتواند تا دو سال آینده آفت مگس زیتون به طور کامل کنترل کند به گونه‌ای که سال اول آن تاکنون گذشته است و در امسال و سال آینده به عنوان دو سال دیگر از این برنامه درصدد است به طور کامل این آفت را کنترل کند که البته یکی از روش‌های مورد نظر برای کنترل این آفت اصلاح و تغییر ارقام تولید شده زیتون است.

اعلام آمارهای اصلاح شده بخش کشاورزی در آینده نزدیک
عرب اعلام کرد: آمارهای اصلاح شده بخش کشاورزی که با کمک مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مرحله مقدماتی آن به پایان رسیده است در حال حاضر در مرحله راستی‌آزمایی قرار دارد و تا آینده نزدیک آمارهای اصلاح شده بخش کشاورزی در حوزه‌های مختلف باغبانی ، زراعت و . اعلام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تراز تجاری بخش کشاورزی تا سال 84 حدود منفی350 تا 400 میلیون دلار بود اما متاسفانه طی سال‌های 91 تا 92 به حدود منفی هشت میلیارد دلار رسیده است که باید طی برنامه بلند مدت تراز تجاری بخش کشاورزی در حد متعادل و معقولی کنترل شود.



ایسنا