عدم کیفیت و غیراستاندار بودن محصولات غذایی باید چاره جویی شود

  • 1393/05/26
  • 664 بازدید

رییس سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گفت: تمامی دستگاه های دخیل در کیفیت محصولات باید با هم افزایی و هماهنگی در کنترل فرآیندهای تولید ، امنیت غذایی مردم را فراهم کنند.

نیره پیروزبختˈ شامگاه شنبه در جلسه شورای استاندارد گیلان در رشت با تاکید بر ضرورت رعایت کیفیت محصولاتی که در اختیار مردم قرار داده می شود ، افزود: باید دغدغه نبود کیفیت و غیر استاندارد بودن محصولات را از بین ببریم.

وی با اشاره به تولید چای و برنج در گیلان و اهمیت کیفیت و استاندارد بودن این دو محصول بیان کرد: سلامت و کیفیت این محصولات نه تنها در حوزه استانی و ملی بلکه در عرصه بین المللی مهم است.

رییس سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با یادآوری سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: وقتی موضوع برنج به صورت یک مناقشه مطرح می شود به کشورهای دیگر هم سرایت می کند و تا جایی که در هندوستان نیز توجه ویژه ای به این موضوع شده است.

پیروزبخت محصول چای را در زمینه واردات تولید و صادرات قابل اهمیت دانست و گفت: در سال های اخیر بحث ویژه چای سنواتی به صادرات چای لطمه زد که خوشبختانه استاندارد با جلوگیری از تقلب ، هوشمندانه عمل کرد.

وی برندسازی را در کیفیت محصولات چای و برنج موثر خواند و افزود: تولید کننده ای که محصول برند تولید می کند ، تلاش دارد تا بهترین محصول را جمع آوری کرده و به بازار عرضه کند.

به گفته پیروزبخت؛ باید به سمت برندسازی حرکت کنیم و بتوانیم با در نظر گرفتن مزیت های نسبی این کار را انجام دهیم.

پیروزبخت اضافه کرد: اکنون باید در فرآیندهای جدید کیفیت از کاشت ، داشت و برداشت عبور کنیم و زنجیره تامین مواد غذایی از ابتدا تا انتها توسط دستگاه های نظارتی پایش شود.

رییس سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران همچنین از مرحله جدید کنترل برنج های وارداتی از سوی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی خبر داد.

پیروزبخت با بیان این که سازمان استاندارد نظر موافق یا مخالفی در رابطه با معطرسازی چای گیلان و بسته بندی برنج ندارد ، افزود: این پیشنهادات برای تصمیم گیری در شورای عالی استاندارد مطرح می شود.

وی تصریح کرد: اگر مشکلی در هر مواد غذایی و از جمله چای و برنج مشاهده شود ، سازمان ملی استاندارد با هماهنگی وزارت بهداشت به سرعت وارد عمل می شود.



** کیفیت محصول تضمین کننده سلامت مردم

استاندار گیلان نیز در این جلسه افزایش کیفیت اجناس را نیازمند استاندارد کردن دانست و گفت: حیات تولید و حیات درآمد اقتصادی تولید کنندگان امروز به استاندارد وابسته شده است.

ˈمحمدعلی نجفیˈ کیفیت را تضمین کننده سلامت بهداشت افراد و کمک به مسایل زیست محیطی دانست و افزود: یکی از کلیدها و ورود به بازارهای جهانی در اختیار استاندارد است.

وی ارتقای کیفیت محصولات برای صادرات و بالا بردن سرانه مردم از محصولات با کیفیت را در تحول اقتصادی موثر دانست.

نجفی با اشاره به تولید دو محصول برنج و چای در گیلان اظهار کرد: ما در فرآوری چای در 10 سال اخیر از دنیا عقب نیستیم.

وی همچنین به تغییر ذائقه مصرف کنندگان اشاره و اضافه کرد: چای سنواتی که هیچ کیفیتی ندارد و توسط سودجویان به بازار عرضه می شود ، به بازار محصول چای آسیب وارد می کند و از این رو باید مطابق با ذائقه مردم و رعایت کیفیت ، چای را به بازار عرضه کنیم.

استاندار گیلان با تاکید بر لزوم استفاده از فناوری و فراوری روز دنیا در تولید چای در استان خاطرنشان کرد: با وجود خوش طعم بودن چای خالص گیلان ، ذائقه بخش عظیمی از مردم به چای معطر عادت کرده است.

نجفی با بیان این که پارسال کمتر از 23 درصد چای استان به فروش رفت ، اظهار کرد: نمی توان به اجبار ذائقه مردم را تغییر داد بلکه باید فضای بازاریابی را فراهم کنیم.

استان گیلان 238 هزار هکتار شالیزار دارد و 317 هزار نفر در بخش کشاورزی استان فعالیت دارند.

سالیانه حدود 700 هزار تن برنج سفید از اراضی شالیکاری استحصال می شود؛ کاشت برنج اوایل هر سال انجام می شود و برداشت محصول نیز از اواخر تیرماه از شالیزارهای گیلان آغاز می شود.

حدود 32 هزار هکتار باغ چای نیز در شمال کشور است که 30 هزار هکتار آن در استان گیلان و بقیه در غرب استان مازندران قرار دارند؛ 60 هزار خانوار چایکار نیز در این دو استان به چایکاری اشتغال دارند.



ایرنا