ژاپن اولین خریدار پسته کال ایران

  • 1393/05/27
  • 688 بازدید

رییس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌های پسته کرمان از آغاز برداشت پسته کال خبر داد و گفت: پسته معمولی از نیمه شهریور برداشتش آغاز و پیش‌بینی می‌شود قیمت فروش این محصول در سال جاری تا کیلویی 50 هزار تومان باشد.

جلیل مظهری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: بسیاری از باغداران از ترس دلالان ، پسته کال را می‌فروشند که این نوع پسته تنها 10 درصد در بازار داخلی متقاضی دارد.

وی با بیان اینکه 90 درصد پسته کال به کشورهای دیگر صادر می‌شود ، گفت: ژاپن متقاضی عمده این محصول است و سالانه مقادیر زیادی از پسته کال ایران به این کشور صادر می‌شود.

رییس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌های پسته کرمان اظهار کرد: نه تنها آمار دقیقی از میزان صادرات پسته کال وجود ندارد بلکه قیمت خرید این محصول از باغدار توسط صادرکنندگان تعیین می‌شود.

مظهری با بیان اینکه پسته معمولی از 15 شهریور ماه برداشت می شود ، گفت: شرایط اقلیمی امسال نسبت به سال گذشته بسیار خوب بوده است و به جز شرایط و بحران خشکسالی مشکل دیگری وجود نداشت.

وی میزان برداشت پسته را در سال گذشته 160 هزار تن عنوان و پیش‌بینی کرد: امسال حدود 200 هزار تن پسته برداشت شود.

رییس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌های پسته کرمان قیمت فروش پسته در باغ را حدود 25 تا 26 هزار تومان عنوان و اظهار کرد: قیمت پسته در بازار مصرف کیلویی 40 تا 50 هزار تومان است.



ایسنا