کشاورزان به دنبال مدیریت صحیح آب

  • 1393/06/09
  • 693 بازدید

وضعیت نامطلوب منابع آبی کشور موجب تأکید مسئولان بر آماده‌باش کشاورزان برای تطبیق با تولید در شرایط کم آبی از طریق تغییر نحوه آبیاری و ارائه الگو به جای گلایه از خشکسالی شده است.

کاهش شدید نزولات جوی ، نبود مدیریت منسجم و سرمایه‌گذاری مناسب برای استفاده بهینه و هدرروی بیش از 65درصدی آب در بخش کشاورزی موجب افزایش صدای زنگ خطر کمبود آب در این بخش شده است. این شرایط موجب شده است تا مسئولان با تأکید بر کم آبی شدید ، اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار و تغییر الگوی کشت را در دستور کار قرار داده و بر ضرورت آماده باش کشاورزان برای تولید محصول در وضعیت کم آبی هشدار دهند.

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اجرای عملیات آبیاری تحت فشار در سطح 400هزار هکتار از اراضی کشاورزی در سال‌جاری ، خطاب به کشاورزان اعلام کرد: وضعیت منابع آبی کشور به‌گونه‌ای است که دیگر نمی‌توان نسبت به خشکسالی و شرایط کنونی گله‌مند بود بلکه باید خود را با این شرایط تطبیق دهیم.

محمود حجتی تأکید کرد که برای امسال در سطح استان تهران اجرای 10هزار هکتار آبیاری تحت فشار را در دستور کار داریم و درصدد هستیم با اعتبار 1300میلیارد تومانی مصوب سال‌جاری وزارت جهادکشاورزی 200هزار هکتار از اراضی کل کشور را زیر پوشش آبیاری تحت فشار قرار دهیم. همچنین 200هزار هکتار دیگر نیز با کمک‌های اعتباری از طریق منابع ریاست‌جمهوری و مقام معظم رهبری در دستور کار قراردارد و امسال جمعا 400هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت عملیات آبیاری تحت فشار قرار می‌گیرد. به گفته وی ، در گذشته کمتر به مسئله آب و منابع آبی توجه می‌شد اما با محدودیت‌های به‌وجود‌آمده در منابع آبی ، امسال مجلس اعتبارات آبیاری تحت فشاررا هزار میلیارد تومان افزایش داده است.

تغییر نوع آبیاری
گلایه‌های کشاورزان از کاهش ورود آب به زاینده رود در حالی ادامه دارد که روز گذشته حمید چیت‌چیان ، وزیر نیرو هم از برنامه این وزارتخانه با کمک وزارت جهادکشاورزی برای صرفه‌جویی 30درصدی به جای کاهش این حجم آب کشاورزی در حوضه آبریز زاینده رود خبر داده و اعلام کرد: کشاورزان باید نوع آبیاری را تغییر دهند؛ چرا که درصورت تغییر نوع آبیاری کشاورزان حوضه زاینده رود از سنتی به تحت فشار ، از حجم زمین‌های زیرکشت و محصولات کاسته نمی‌شود.

نفس‌های آخر کشاورزی
وزیر اسبق کشاورزی نیز با تأکید بر اینکه کشاورزی ایران با ادامه وضعیت کنونی و فشار بر منابع پایه آب ، نفس‌های آخر خود را می‌کشد به ایسنا گفت: وضعیت امروز کشاورزی در کشور اصلا خوب نیست و با ادامه‌ این شرایط و فشار آوردن بر منابع پایه ، می‌توان گفت کشاورزی ایران نفس‌های آخر خود را می‌کشد.

عیسی کلانتری تأکید کرد: نمی‌توان این حجم زیاد از آب را برداشت کرد و به کشاورزی با این سبک ادامه داد. مصرف آب در بخش کشاورزی بایدبه 35تا 40درصد کاهش یافته و بررسی شود که چگونه از سهم باقیمانده بیشترین بهره‌وری را در بخش کشاورزی داشته باشیم. به گفته وی ، اکنون مسئله‌ مهم نجات آب و منابع آبی کشور بوده و در مرحله‌ بعد ، کشاورزی از اهمیت برخوردار است ، بنابراین باید سهم 90درصدی بخش کشاورزی از برداشت آب را کاهش داد. بهره‌وری آب در بخش کشاورزی پایین است و براساس آمار رسمی دولت بیش از 90درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود بنابراین برای نجات آب کشور باید ابتدا برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی چاره جویی کنیم.



همشهری آنلاین