مصرف لبنیات ایرانیان هر روز کمتر ازدیروز

  • 1393/06/17
  • 874 بازدید

وقتی پیشگیری از بیماریها قربانی گرانی شیر میشود/ مصرف لبنیات ایرانیان هر روز کمتر ازدیروز/ منتظر سونامی بیماری درسالهای اینده باشید

پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: این روزها اوضاع بهداشت ودرمان کشور رو به بهبود است و درمان که روزگاری خانواده ها را به روز سیاه می نشاند و ترس ازهزینه های ورود به بیمارستان و بستری شدن و عمل جراحی که حتی بیش از خود بیماری بود تا حدی رفع شده است .
اما هرقدر هم در این زمینه تلاش شود و سرمایه گذاری و تسهیل امور انجام شود بازهم درصورتیکه پیشگیری به صورت اصولی ، اساسی و ریشه ای نهادینه نشود بازهم جوابگوی افزایش بیماران و بیماریها نخواهد بود ؛ همین نکته است که درکشورهای توسعه یافته سالهاست نه تنها اجرا که اکنون به بخشی از فرهنگ زندگی انها تبدیل شده است و باعث شده تا بسیاری از بیماریهای امروز در کشورما و سایر کشورهای جهان سوم عملا دراین کشورها وجود نداشته باشد.
اما برخی اوقات سیاستهای اقتصادی دولتها و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد باعث میشود تا مساله سلامت و پیشگیری از بیماریها اولویت چندم تلقی شده و یا حتی به فراموشی سپرده شود . این درحالی است که هرقدر دراین زمینه ها سرمایه گذاری شود در واقع از سرمایه گذاریهای چندین برابر اینده جلوگیری شده است اما سیاست اینبار هم در بهداشت دخالت کرده ونتایج انی یک اتفاق را به نتایج مهمتری که در اینده رخ میدهد برتری میبخشد.
از این جمله است مساله شیر و فراورده های لبنی ؛ اتفاقی که امروز رخ داده و برای باقی ماندن اقتصاد دامداری و کشاورزی در این بخش ، چرخیدن چرخ کارخانه ها و بیکارنشدن گروهی کارگر قیمتها هر روز بالاتر رفته ووضع به گونه ای شده که مصرف مردمی که به این اندازه حقوق و دستمزدشان افزایش نیافته است هر روز کمتر از دیروز شده ومیشود.
این درحالی است که درکشورهای توسعه یافته نیز چنین مشکلاتی وجود داشته ودارد اما دراین کشورها ، دولتها برای اینکه به سلامت و پیشگیری از بیماریها اهمیت داده و از نتایج زیانبار ان در اینده مطلعند به کشاورزان و دامداران وحتی کارخانه داران یارانه اختصاص میدهند و حتی برای صادرات این محصولات هم یارانه میدهند.
حال انکه در کشور ما این مساله اگرچه درشعار بیان میشود اما حداقل طی سالهای اخیر چنان با ضعف روبرو شده که نتوانسته درمقابل سیل افزایش قیمتها حتی اندکی مانع ایجاد کند و همین امر باعث شده تا بر اساس امارها هر روز مصرف لبنیات در کشورمان کاهش یابد .
دراین راستا مشاور مدیر عامل صنایع شیر ایران با اشاره اینکه سرانه مصرف شیر در کشور 70 کیلوگرم است گفت: در 35 سال اینده ایران بیشترین جمعیت سالمند را خواهد داشت .
چمنی با اشاره به اینکه گردش مالی کشور با تولید سالانه 8 میلیون تن شیر خام 24 هزار میلیارد تومان در سال است افزود: هم اکنون یک ونیم میلیون فرصت شغلی در بخش تولید شیر وجود دارد و هزار و 70 برند لبنی در کشور فعال است.
همچنین دراین خصوص مدیرکل نظارت و ارزیابی فراورده های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: سرانه سالانه مصرف شیر در ایران 70 کیلوگرم است که این سرانه بطور متوسط در دنیا 190 کیلوگرم است و این بدان معناست که در ایران کمتر از نصف استاندارد جهانی در سال شیر مصرف می شود.
هدایت حسینی افزود: مصرف سرانه شیر در اروپا 275 و در آمریکا 253 کیلوگرم در سال است ، یعنی سرانه مصرف کشورهای اروپایی و آمریکا بیشتر از استاندارد جهانی است.
وی ادامه داد: شیر یکی از بهترین مواد غذایی است که جدای از ویژگی های تغذیه ای از لحاظ چربی ، برخوردار از پروتئین ، ویتامین ها ، قندها ، مواد معدنی و دیگر ترکیبات بسیار سودمند است و از ابتدا تا انتهای زندگی در سبد غذایی افراد باید قرار گیرد.
حسینی گفت: میزان مطلوب مصرف شیر در ایران باید روزانه 350 گرم ، معادل 125کیلوگرم در سال باشد که وزارت بهداشت برای رسیدن به آن ، مصرف فراورده های لبنی را بطور جدی در دستور کار خود قرار داده است.
***انتقاد از افزایش قیمت محصولات لبنی
اما رئیس کمیسیون کشاورزی٬ آب و منابع طبیعی مجلس٬ با انتقاد از افزایش مجدد قیمت محصولات لبنی و تصمیم دولت مبنی بر عدم اختصاص یارانه به شیر٬ گفت: برای افزایش سرانه مصرف شیر جهت رسیدن به دایره سلامت جهانی ناگزیر به ورود به بحث اختصاص یارانه و ارایه تعریف جدیدی از یارانه‌ها در این خصوص هستیم.
عباس رجائی با تاکید بر اینکه باید شرایط جامعه به سمت افزایش مصرف محصولات لبنی برای کاهش هزینه‌های درمان هدایت شود٬ تصریح کرد: باید با حمایت از تولیدکنندگان در بحث محصولات لبنی علاوه بر حفظ قدرت خرید مردم به افزایش تمایل آنان در مصرف شیر کمک کرد.
وی با بیان اینکه رقابتی شدن بازار محصولات لبنی از ورود افراد سودجو به این بازار و افزایش قیمت‌ها جلوگیری می‌کند٬ گفت: برای حمایت از دامداران و تولیدکنندگان محصولات لبنی باید زمینه افزایش مصرف خانوارها را با بالا بردن تولید در واحد سطح و همچنین رقابتی کردن قیمت‌ها فراهم کنیم.
رجائی با بیان اینکه بخش تولید شیر خام در کشور با ریسک‌های فراوانی همراه است٬ افزود: اگر درست با این موضوع برخورد نکنیم دامداران با آسیب‌های جدی مواجه شده و تولید شیر خام با چالش مواجه می‌شود.
وی ادامه داد: ما در بحث تولید شیر خام باید حتما یارانه‌ای را برای حمایت از تولیدکننده در نظر بگیریم.
این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با بیان اینکه دولت باید تجدید نظر اساسی در بحث اختصاص یارانه به شیر داشته باشد٬ یادآور شد: ما باید بخشی از هزینه‌ها را در قالب یارانه‌های تولید سرمایه‌گذاری کنیم.
رئیس کمیسیون کشاورزی٬ آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی٬ گفت: دولت باید در راستای مصرف محصولات لبنی در کشور استراتژی شفاف و روشنی را اتخاذ کند.
عباس رجائی در گفت وگو با خانه ملت٬ با تاکید بر ضرورت توزیع شیر در مدارس برای کاهش هزینه‌های درمان در کشور٬ گفت: اختصاص بخشی از شیر کم‌چرب تولیدی کشور برای عرضه در مدارس از راه‌هایی است که به رشد سطح سلامت و کاهش هزینه‌های درمان کمک خواهد کرد.
نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی ، با بیان اینکه کمیسیون کشاورزی مجلس در تلاش برای پیگیری توزیع شیر رایگان در مدارس در قالب تغدیه است٬ افزود: توزیع شیر در گذشته نیز مطرح بوده در حال حاضر نیز ضرورت دارد که ما در مدارس کشور توزیع شیر به صورت رایگان به ویژه در مقاطع ابتدایی داشته باشیم.
این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با یادآوری جلسه مشترک کمیسیون کشاورزی مجلس با وزیر بهداشت و برخی مسئولان دولتی برای بررسی چگونگی توزیع شیر در مدارس٬ تصریح کرد: در این جلسه مسئولان تاکید ویژه‌ای بر ضرورت تداوم توزیع شیر در مدارس داشتند که جای امیدواری دارد با این اقدام شاهد رشد سلامت در کشور باشیم.
وی با انتقاد از پایین بودن سرانه مصرف شیر در کشور در مقایسه با سایر کشورها٬ گفت: متاسفانه سرانه مصرف شیر در کشور ما نسبت به متوسط دنیا پایین تر است و به همین دلیل جامعه ما با بیماری پوکی استخوان و بیماری های مشابه آن مواجه است.
رجائی ادامه داد: پایین بودن سرانه مصرف شیر در جامعه خسارت‌های زیادی را به کشور تحمیل کرده و هزینه‌های درمان بسیاری را به دولت تحمیل می‌کند.
***حذف یارانه شیر و افزایش هزینه‌های درمان
دراین خصوص همچنین یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس٬ با انتقاد از حذف یارانه شیر و افزایش مجدد قیمت محصولات لبنی٬ گفت: افزایش قیمت شیر و کاهش تمایل به مصرف آن تهدیدی جدی برای سلامت افراد و زمینه‌ساز بیشتر شدن هزینه‌های درمانی است.
مراد هاشم‌زهی با انتقاد از حذف یارانه شیر و افزایش مجدد قیمت محصولات لبنی٬ گفت: بی‌توجهی به افزایش نرخ محصولات لبنی به تحمیل هزینه‌های کمرشکن درمان برای تامین سلامت افراد منجر می‌شود.
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی٬ با بیان اینکه اختصاص یارانه به شیر برای افزایش سرانه مصرف این محصول باید در دستور کار دولت قرار گیرد٬ افزود: نمی‌توان انتظار داشت با وجود افزایش هزینه‌های تولید٬ تولیدکنندگان به حراج محصولات لبنی خود دست بزنند از این رو حمایت دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها ضروری است.
این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با یادآوری اینکه مصرف شیر در ایران یک سوم سرانه جهانی این محصول است٬ تصریح کرد: زمانی که افزایش جمعیت در کشور اولویت به شمار می‌رود باید حداقل‌های این مهم که مصرف محصولات لبنی است فراهم باشد.
هاشم‌زهی با بیان اینکه کاهش مصرف شیر و سایر محصولات لبنی در کشور زنگ خطری برای تهدید سلامت افراد در جامعه است٬ گفت: دولت باید با حمایت از تولیدکنندگان محصولات لبنی از افزایش قیمت این محصولات جلوگیری کند.
این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با انتقاد از ناکافی بودن نظارت‌ها بر بازار محصولات لبنی٬ افزود: بسیاری از افزایش قیمت ها در غفلت مسئولان و با دست سودجویان رخ می‌دهد که باید با تشدید نظارت ها با آن مقابله کرد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی٬ با ضروری خواندن تجدیدنظر دولت در تصمیم اخیر خود مبنی بر اختصاص ندادن یارانه به شیر٬ گفت: دولت برای حفظ سلامت جامعه و کاهش هزینه‌های درمان باید اختصاص یارانه به شیر را در اولویت‌ اقدامات خود قرار دهد.
همچنین یک عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به تاکید کمیسیون کشاورزی برای پرداخت یارانه شیر به تولید ، گفت: در ازای افزایش قیمت شیر ، دولت برای حداقل چند قلم کالا از جمله شیر پاستوریزه ، ماست کم چرب و پنیر از محل سلامت یارانه به مصرف کننده پرداخت کند.
غلامرضا نوری قزلجه در رابطه با دلایل افزایش قیمت محصولات لبنی بیش از 15 درصد مصوب شده ، گفت: افزایش قیمت فرآورده های لبنی ، مشروط به بالا رفتن قیمت شیر خام است ، اما اکنون ، بدون اینکه قیمت شیر خام افزایش یابد ، شاهد رشد نرخ محصولات لبنی هستیم که این موضوع نیازمند بررسی های بیشتر است.
نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: براساس مصوبه دولت و تایید سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده ، قیمت خرید شیر خام از دامدار ، یک هزار و 440 تومان تعیین شده ، در صورتیکه همچنان کارخانه ها این محصول را با قیمت هزار و 150 تومان خریداری می کنند و به همین منظور ، دلیلی برای افزایش نرخ فرآورده های لبنی بیش از 15 درصد وجود ندارد.
وی ادامه داد: از این رو با توجه به شرایط موجود و ثبات نرخ شیر خام ، انتظار می رود که دولت در این زمینه نظارت‌های لازم را داشته تا این محصول استراتژیک از سبد غذایی خانوار حذف نشود.
این نماینده مردم در مجلس نهم همچنین با اشاره به پیشنهاد اعضای کمیسیون کشاورزی برای پرداخت یارانه به دامداران گفت: نمایندگان مردم در خانه ملت موافقند که برای پایداری تولید ، قیمت خرید شیر خام 1440 تومان شود ، اما در ازای این افزایش ، دولت برای حداقل چند قلم کالا از جمله شیر پاستوریزه ، ماست کم چرب و پنیر از محل یارانه سلامت یارانه پرداخت کند.
نماینده مردم بستان آباد در مجلس تصریح کرد: با افزایش قیمت شیر خام دامدار با توان بیشتری به تولید می پردازد و پرداخت یارانه به کارخانه دار نیز باعث حفظ این محصولات در سبد غذایی خانوار می شود.
***دولت از پرداخت یارانه استقبال نکرد
اما دیگرعضو کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر اینکه افزایش نامتعارف قیمت شیر و فراورده های لبنی به ضرر مردم است ، گفت: کمیسیون کشاورزی پیشنهاد کرد دولت با ارائه یارانه به تولیدکنندگان مانع از افزایش قیمت شیر و لبنیات شود که خیلی مورداستقبال دولت قرار نگرفت.
محمدرضا امیری کهنوج در گفت وگو با خانه ملت با انتقاد از افزایش مجدد قیمت شیر و محصولات لبنی ، گفت: شیر و لبنیات به عنوان یکی از مواد غذایی ارزشمند از مایحتاج و نیازهای ضروری روزانه مردم است که تامین این نیاز مهم باید در اولویت مسئولان قرار گیرد.
نماینده مردم کهنوج و منوجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی و پایین بودن قدرت خرید مردم افزایش نامتعارف قیمت ها منطقی نیست چرا که با این شکل نرخ گذاری گروه هایی مانند دانش آموزان و افرادی که درسن رشد هستند از ماده غذایی مهم شیرولبنیات محروم می شوند که این موضوع ضررهای زیادی را به دنبال دارد.
عضو کمیسیون کشاورزی ، آب ومنابع طبیعی مجلس با یادآوری اینکه اقشار کم درآمد جامعه به جایگزین های شیر و لبنیات دسترسی ندارند و مصرف این کالاها برای آنها ضروری است ، گفت: دولت باید با برنامه ریزی و انجام کار کارشناسی شده و دقیق از افزایش مجدد قیمت ها جلوگیری کند و شاهد حداقل افزایش ها باشیم.
وی با یادآوری اینکه کمیسیون کشاورزی مجلس به منظور بررسی نرخ گذاری شیر و لبنیات جلسات متعددی را با تولیدکنندگان و مسئولان دستگاه های اجرایی مرتبط داشته است ، تصریح کرد: متاسفانه هنوز به جمع بندی دقیقی نرسیدیم و قرار شد در یک فرصت یک ماهه و با انجام بررسی‌های لازم نرخ گذاری مناسب که به ضرر تولیدکننده و مصرف کننده نباشد صورت گیرد.
امیری کهنوج افزود: کمیسیون کشاورزی پیشنهاد کرد دولت با ارائه یارانه به تولیدکنندگان مانع از افزایش قیمت شیر و لبنیات شود که خیلی مورد توجه قرار نگرفت.
عضو کمیسیون کشاورزی ، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مصوبه دولت مبنی بر افزایش 15 درصدی قیمت شیر و لبنیات اما در عمل قیمت ها بیش از این قیمت ها بوده است ، یادآور شد: از ابتدای این پیشنهاد این موضوع پیش بینی می شد و دولت می تواند با تامین بخشی از هزینه های تولید در قالب یارانه مانع از افزایش قیمتها خارج از مصوبه تعیین شده پیش گیری کند.



قدس آنلاین