عدم تولید دانه‌های روغنی پایداری تولید گندم را به خطر می‌اندازد

  • 1395/04/23
  • 998 بازدید

مدیرکل دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: عدم تولید دانه‌های روغنی در کشور تولید گندم، مرغ و تخم‌مرغ را به خطر می‌اندازد و علاوه بر آن موجب خروج مقادیر زیادی ارز برای واردات روغن می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ مهاجر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به سه دلیل باید وابستگی به واردات دانه‌های روغنی را کاهش دهیم،‌گفت: نبود دانه‌های روغنی پایداری تولید گندم در کشور را به خطر می‌اندازد.

وی افزود: استان فارس در گذشته بزرگ‌ترین تولید‌کننده گندم در کشور به شمار می‌رفت اما در حال حاضر به استان ششم تولیدکننده این محصول تبدیل شده است که یکی از دلایل آن رعایت نکردن تناوب کشت گندم و کلزا در این منطقه است.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی افزود: اگر تولید دانه‌های روغنی در کشور انجام نشود، تولید مرغ و تخم‌مرغ نیز در کشور با مشکل مواجه می‌شود زیرا کنجاله به عنوان ماده غذایی این بخش به شمار می‌رود.

مهاجر بیان داشت:‌عدم تولید دانه‌های روغنی موجب واردات روغن و همچنین خروج مقادیر زیادی ارز از کشور می‌شود.

مدیرکل دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به بحث بهداشت نیز در واردات روغن اظهار داشت:‌ روغن یک ماده فسادپذیر است و چنانچه روغن وارداتی که از آرژانتین،‌ برزیل، جنوب شرق آسیا و هر کشور دیگر وارد می‌شود، حتی اگر جزء بهترین روغن‌های دنیا باشند که نیست تا به ایران برسد، ممکن است تا حدودی کیفیت خود را از دست بدهد.

مهاجر تصریح کرد:‌سالانه یک میلیون و 200 هزار تا یک میلیون و 300 هزار تن روغن خام نیاز داریم و برای این منظور باید 3 میلیون تن دانه روغنی در کشور تولید شود.


وی افزود: میزان واردات روغن خام بیش از نیاز داخلی کشور است.

مهاجر در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که آیا در مورد کشت فراسرزمینی دانه‌های روغنی اقدامی صورت گرفته است،‌گفت: این بحث موضوع جدیدی است و دولت به دنبال آن است که در کشورهای نزدیک ما دانه‌های روغنی را تولید کند که اقداماتی هم در این زمینه انجام شده است.



خبرگزاری فارس