زعفران ایران بصورت فله ای از کشور خارج می شود

  • 1395/05/03
  • 918 بازدید

کارشناس توسعه روستایی با اشاره به اینکه زعفران ایران اغلب بصورت فله از کشور خارج می شود،گفت: ایران در صادرات زعفران سابقه طولانی دارد اما در بازارهای جهانی حضور موثری نداریم.

به گزارش خبرگزاری میزان ؛ عباس اکبری شریف در مصاحبه افزود: زعفران ایرانی ضمن بسته بندی مناسب باید با قابلیت مطلوب صادراتی به سمت بازارهای جهانی روانه شود.

وی همچنین ارزش افزوده محصول زعفران را بسیار بالا دانست و اظهار داشت : اهمیت اقتصادی و اجتماعی زعفران به عنوان گران ترین ادویه جهان، جایگاه منحصر به فردی در میان محصولات صنعتی و صادراتی ایران دارد.

این کارشناس توسعه روستایی گفت : زعفران ایران علاوه بر اینکه از نظر کمی درصد بالایی از تولید جهانی را تشکیل می دهد از لحاظ کیفی نیز از مرغوبیت زیادی برخوردار بوده به نحوی که کیفیت مطلوب زعفران ایران باعث شده تا بعضی از کشورها زعفران ایران را به صورت فله خریداری و با بسته بندی مناسب بنام خود روانه بازارهای بین المللی کنند.

وی افزود: ایتالیا، سوئیس، فرانسه، فنلاند، آلمان، سوئد، عربستان، کویت، امارات متحده عربی و بحرین هم از بزرگترین وارد کنندگان زعفران در جهان هستند.

اکبری شریف در ادامه با اشاره به این جمله که بسته بندی خود زبان گویای ماهیت کالا و ارزشی است که تولیدکننده به نوعی این اهمیت درونی را به مصرف کننده منتقل می کند، گفت : در دو دهه اخیر اگرچه نسبت به گذشته پیشرفت های چشمگیری در صنعت بسته بندی زعفران کشور حاصل شده است اما به روز شدن این صنعت و استفاده از فناوری های برتر در این زمینه از ملزومات اساسی و بسیار مهم کنونی کشور است.

وی گفت: نبود بسته بندی مناسب موجب جاماندن ایران از رقبا در تجارت جهانی زعفران خواهد شد.

این کارشناس افزود: بسته بندی لازمه حضور جدی و قدرتمند ایران در بازارهای صادراتی است و می طلبد برای توسعه و به روز شدن این بخش تلاش اساسی صورت گیرد.

اکبری شریف با اشاره به اینکه ایجاد صنایع کشاورزی بسیاری از هزینه‌های حمل و نقلی و ضایعات محصولات را کاهش می‌دهد، افزود: توسعه صنایع تبدیلی موجب شکوفایی اقتصاد در بخش کشاورزی خواهد شد.



خبرگزاری میزان