اجرای 8 هزار طرح تحقیقاتی کشاورزی درکشور

  • 1395/05/09
  • 934 بازدید

معاون برنامه ریزی سازمان تحقیقات و ترویج کشاورزی گفت: هم اکنون حدود هشت هزار طرح تحقیقاتی در حوزه کشاورزی در کشور اجرا می شود.

به گزارش ایرنا، احمد زارع فیض آبادی افزود: اجرای طرح های تحقیقاتی کشاورزی، حفظ ذخایر ژنتیکی، تولید یافته های تحقیقاتی و توزیع آن ها بین کشاورزان از عمده محورهای فعالیت این سازمان است.

وی اظهار کرد: این سازمان از قدیمی ترین مراکز تحقیقاتی علمی کشور است که با 11 هزار و 300 پرسنل که دو هزار و 100 نفر آنان هیات های علمی هستند در 34 مرکز تحقیقات و 314 ایستگاه اقدام به اجرای طرح های تحقیقاتی می کنند.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی یادآور شد: هم اکنون در این مراکز تحقیقاتی حدود هشت هزار طرح در حوزه های باغداری، زراعت، مدیریت منابع و آب، دامداری و ادوات کشاورزی در حال اجرا است.

زارع فیض آبادی، ادامه داد: این سازمان از ابتدای فعالیت خود موفق شده در حوزه زراعت میانگین تولید غلات را از 700 کیلوگرم در هر هکتار به 4.5 (چهار و نیم) تن برساند.

وی، توزیع بذرهای اصلاح شده را از دیگر محورهای فعالیت این سازمان عنوان کرد و گفت: در این راستا نیز در سال زراعی جاری حدود 470 هزار تن انواع بذر اصلاح شده بین کشاورزان توزیع شده است.

وی یادآور شد: تغییر اقلیم، کاهش بارندگی، کمبود اعتبارهای ویژه تحقیقات و خشکسالی مهمترین چالش های این حوزه برای موفقیت بیشتر است.

موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور وابسته به سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد و ایکاردا، فعالیت های تحقیقاتی خود را از سال 1371 در پنج ایستگاه اصلی و 9 ایستگاه فرعی در مناطق مختلف اگروکلیمائی سردسیری، گرمسیری و نیمه سردسیری و معتدل دیم کشور آغاز کرده است.

مرکز این موسسه در شهرستان مراغه بوده که افزایش عملکرد محصولات زراعی دیم شامل غلات (گندم نان، گندم دوروم، جو و تریتیکاله )، حبوبات ( نخود و عدس)، دانه های روغنی ( کلزا، آفتابگردان و گلرنگ) و علوفه از مهمترین اهداف فعالیت آن است.

ایستگاه اصلی مناطق سردسیر این موسسه در مراغه، ایستگاه اصلی مناطق معتدل در سرارود کرمانشاه، ایستگاه اصلی مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر در گچساران، ایستگاه اصلی مناطق سرد و کم باران شمال شرق در شیروان شمال خراسان شمالی و ایستگاه اصلی مناطق سرد و کوهستانی غرب در قاملو کردستان واقع است.

بخش های تحقیقاتی این موسسه هم اکنون شامل بخش تحقیقات غلات، حبوبات، دانه های روغنی، علوفه و مدیریت منابع است.
پژوهشگران این موسسه تاکنون 37رقم جدید دیم شامل 17 رقم گندم، هفت رقم جو، چهار رقم نخود، سه رقم عدس، سه رقم جدید گلرنگ و سه رقم ماشک علوفه ای به کشاورزان داخلی و کشورهای همجوار معرفی کرده اند.



خبرگزاری ایرنا