صادرات ۱۵ هزار تنی آبزیان به خارج از کشور

  • 1395/05/15
  • 761 بازدید

از ۱۵ هزار تن آبزیان صادرشده از کشور، هفت‌ هزار تن مربوط به قزل‌آلا و کپورماهیان است و هشت‌ هزار تن مابقی را ماهیان غیرمأکولی همچون ریبون‌ماهی، مرکب، گربه‌ماهی و یال‌اسبی تشکیل می‌دهد.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان با اعلام این خبر گفت: صادرات کل آبزیان در سه ماهه ابتدایی سال جاری به رقم ۱۸ هزار تن رسیده است، در حالی که در سال گذشته میزان صادرات ۱۲ هزار و ۴۰ تن بود.

علی‌اکبر خدایی افزود: در مقایسه با سال گذشته صادرات آبزاین از نظر وزنی از رشد ۴۶ درصدی و از لحاظ ارزشی از رشد ۱۷ درصدی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: ارزش آبزیان صادرشده در سه ماهه ابتدای امسال ۴۵,۵ میلیون دلار برآورد شده است، در حالی که سال گذشته رقمی معادل ۳۸.۵ میلیون دلار بود.

خدایی ادامه داد: به‌دلیل صادرات کلیه میگوی ذخیره‌شده در انبارها، میزان صادرات این آبزی از کاهش برخوردار است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته میزان صادرات میگو ۹۵۰ تن بود، اما در سه ماهه ابتدای امسال به ۴۱۰ تن رسیده است.


صادرات ۱۵ تنی خرچنگ در سه ماهه ابتدای امسال

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران تأکید کرد: از ۱۸هزار تن آبزیان صادرشده، ۱۵ هزار تن آن را ماهیان مأکول و غیرمأکول تشکیل می‌دهد.

وی اظهار داشت: هفت‌هزار تن از این صادرات را ماهیان کپور و قزل‌آلا تشکیل می‌دهد و هشت‌هزار تن آن شامل ماهیان غیرمأکولی چون ریبون‌ماهی، مرکب، گربه‌ماهی، یال‌اسبی و... است.


کاهش واردات مساوی است با تعطیلی کارخانه‌ ها و گرانی ماهیان کنسروی

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران از تراز مثبت واردات خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال جاری میزان واردات در مقایسه با سال گذشته تغییری نداشته است؛ به‌گونه‌ای که واردات ۱۶ هزار تنی تاکنون به ثبت رسیده است.

خدایی ادامه داد: آبزیان وارداتی بیشتر تیلاپیا و سالمون و تن‌ماهیان است.


پیگیری روس‌ ها برای حل مشکل قزل‌آلای صادراتی

وی از پیگیری شرکت‌های روسی برای حل مشکل صادراتی قزل‌آلا خبر داد و تأکید کرد: با وجود آنکه سازمان دامپزشکی پیگیر است قزل‌آلا را در فهرست سبز قرار دهد، شرکت‌های روسی نیز برای تسریع این موضوع در تلاش هستند.

خدایی در پایان اظهار داشت: آبزیان ایرانی به‌ویژه میگو و قزل‌آلا از سوی روس‌ها دارای مشتریان خاص است و امیدواریم هرچه سریع‌تر روند صادراتی آنها تسریع شود.



خبرگزاری ایانا