خرمای نوبرانه به بازار آمد/ سبقت رقبا از ایران در بازار جهانی خرما

  • 1395/05/17
  • 684 بازدید

با وجود آنکه برداشت خرمای نوبرانه در بلوچستان و هرمزگان آغاز شده، اما شرایط ناگوار صادراتی و وجود ۵۰۰ هزار تن خرمای مازاد احیای ستاد خرمای کشور را ضروری کرده است.

دبیر انجمن خرما در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: برداشت خرمای نوبرانه در استان بلوچستان و هرمزگان آغاز شد و خارک و رطب برای مصارف محلی وارد بازار شده است.

سیدعلی‌اصغر موسوی افزود: برداشت خرما در بوشهر، خوزستان و کرمان تا یک ماه آینده به اوج خود نزدیک می‌شود، هرچند شرایط برداشت سال جاری چندان طبیعی نبوده و افزایش دما حجم ریزش نخیلات را افزایش داده است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش دما تا ۵۴ درجه در خوزستان و هرمزگان باعث ریزش خرمای نخیلات شده و حجم تولید را در این مناطق کاهش داده است.

۵۰۰ هزار تن خرمای مازاد داریم

دبیر انجمن خرما تأکید کرد: سال گذشته ۱۴۰ هزار تن خرمای ایران به مقصد کشورهای آسیای میانه وارد بازارهای بین‌المللی شد.

وی اظهار داشت: هرچند حجم صادرات سال گذشته نسبت به سال‌های قبل آن شرایط بهتری داشت، اما واقعیت آن است که چهار برابر مقدار صادرشده خرمای مازاد در ایران وجود دارد.

موسوی همچنین گفت: حجمی بیش از ۵۰۰ هزار تن خرمای مازاد سالانه در کشور وجود دارد که حجم قابل توجهی از آن در انبارها سرانجامی جز ضایعات پیدا نمی‌کند.

عراق هم ایران را در بازار خرما پشت سر گذاشت

دبیر انجمن خرما با اشاره به وضعیت صادرات خرما افزود: در حالی که ایران با تولید یک میلیون تن خرما بزرگ‌ ترین تولیدکننده خرمای دنیا به‌ شمار می‌رود و وضعیت صادراتی خرمای کشورمان در شرایط ناگواری به‌ سر می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته مصر، پاکستان، مراکش و عراق به‌ عنوان صادرکنندگان خرما به‌ شمار می‌رفتند که پس از وضعیت جنگی عراق شرایط این کشور در بازارهای بین‌المللی متزلزل شد.

موسوی ادامه داد: در غیبت عراق، امارات متحده عربی و عربستان با استفاده از تکنولوژی روز و واریته‌ های مشتری‌ پسند توانستند مبدل به رقبای بزرگی در منطقه شوند و اکنون بازار خرما را در اختیار گرفته‌اند.

وقت احیای ستاد خرما رسیده است

دبیر انجمن خرما یادآور شد: ستاد خرمای کشور از آنجا بخش‌های تصمیم‌ گیر را نیز در خود دارد، می‌تواند برای سرنوشت یک میلیون تن خرمای کشور که بدون شک ثروت ملی است، تصمیم‌گیری کند.

موسوی تأکید کرد: سکوت در برابر ضایع شدن سالانه صدها تن خرما پیش‌تر از این جایز نیست که علاوه بر آن معیشت هزاران خانوار نیز از طریق فروش عایدات نخیلات تأمین می‌شود.





خبرگزاری ایانا