افزایش سطح زیرکشت زعفران در استان زنجان

  • 1395/05/30
  • 749 بازدید

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان از افزایش سطح زیر کشت زعفران زنجان به 71 هکتار خبر داد.

بهنام اوجاقلو با بیان اینکه کشت زعفران در مناطق مختلف استان در دستور کار سازمان قرار دارد، اظهار کرد: در حال حاضر، بیش از 46 هکتار از اراضی استان زنجان تحت کشت زعفران قرار دارد. ولی پارسال 23 هکتار از آن به مرحله باردهی رسید و 50 کیلوگرم محصول داد؛ در واقع، استان زنجان 344 قطعه زعفران‌کاری شده دارد و امیدواریم سطوح بارده در طول سال‌های آتی افزایش چشم‌گیری داشته باشد.

این مسئول با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی کشت زعفران برای 52 بهره‌بردار و سه کارشناس، ادامه داد: زعفران موردنیاز استان زنجان از استان‌های شمالی و خراسان‌های رضوی و جنوبی تامین می‌شود. البته تامین پیاز زعفران نیز کار سختی است و حساسیت‌های خاص خود را دارد؛ چرا که پیاز باید از مزارع عاری از آفات و بیماری‌ها تهیه شود. از این‌رو، شرکت پشتیبان در استان مزارع سالم را ردیابی می‌کند و با خرید پیاز موردنظر، اقدام به توزیع آن در سطح استان می‌کند.


اوجاقلو با تاکید بر اینکه عمر مفید زعفران هشت تا 9 سال است، تصریح کرد: زعفران گیاهی چندساله است و تا 15 سال بعد از کشت، قابلیت بهره‌برداری دارد. این در حالی است که سال سوم بعد از کشت، زمان اوج محصول‌دهی زعفران به شمار می‌آید. مزارع زعفران استان زنجان نیز در سال‌های اولیه تولید هستند و به طور متوسط، 2 کیلوگرم در هکتار محصول می‌دهند. البته این میزان در سال‌های آتی به 3 کیلوگرم افزایش می‌یابد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان، با بیان اینکه زمان برداشت زعفران 15 مهر تا 15 آبان است، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود که امسال 25 هکتار از مزارع استان زنجان (100 قطعه) به کشت زعفران اختصاص یابد.



خبرگزاری ایسنا