هدف گذاری صادرات 40 میلیون دلاری آبزیان از مازندران

  • 1395/06/04
  • 930 بازدید

مدیرکل شیلات مازندران گفت: این استان امسال برای صادرات بیش از40 میلیون دلار آبزی به کشورهای اروپایی و آسیای میانه هدفگذاری کرده است.

حسینعلی خوشباور رستمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سال گذشته حدود 9 هزار تن محصولات شیلاتی شامل انواع ماهی پرورشی به عراق و اقلیم کردستان عراق، خوراک آبزیان به کشورهای آسیای مرکزی و میانه، خاویار به کشورهای فرانسه و انگلستان و کیلکای منجمد به ترکمنستان صادر شد.

وی ادامه داد: با توسعه مراکز مهم تولیدی فرآورده های شیلاتی و استقبال و رضایت مندی سایر کشورها، پیش بینی می شود حجم صادرات و ارزش ریالی فرآورده های آبزیان و شیلاتی مازندران امسال افزایش یابد.

مدیرکل شیلات مازندران ظرفیت تولید انواع آبزیان پرورشی و دریایی در این استان را هم اکنون بیش از 87هزار تن اعلام کرد و گفت: این میزان تولید از سه هزار و 300 مزرعه پرورش ماهی سردآبی و گرم آبی استان و نیز صید در دریا در فصل ماهیگیری انجام می شود.

وی افزود: با افزایش ظرفیت تولید مراکز پرورشی آبزیان در مازندران، تولید این محصولات نیز امسال در استان به حدود 90 هزار تن خواهد رسید.
رستمی ارزش ریالی و گردش مالی تولید و صادرات آبزیان مازندران در سال گذشته را حدود 7 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: 11 هزار و 300 نفر در مازندران در فرآیند تولیدی فرآورده های شیلاتی فعالیت دارند.

** توسعه پرورش ماهی درقفس

مدیرکل شیلات مازندران طرح پرورش ماهی در قفس های دریایی را از جمله اولویت های عمده شیلاتی استان برشمرد و افزود:این طرح در محیط های محصور بویژه پرورش ماهی در قفس های دریایی به عنوان یک صنعت جدید از چند سال پیش مورد نظر قرار گرفته و در حال حاضر نیز از رشد چشمگیری به عنوان فناوری جدید در عرصه تولید برخوردار است.

وی بهره برداری مناسب از منابع آب های طبیعی، تولید گوشت با کیفیت، بی نیازی به تأمین آب لازم و مناسب جهت پرورش گونه مورد نظر، تولید مناسب در مقایسه با دیگر روش ها و مدیریت آسان تر را از مزیت های پرورش ماهی در قفس برشمرد.

رستمی با بیان اینکه مازندران در بخش پرورش ماهی در قفس رتبه نخست را در کشور دارد، گفت: تاکنون بیش از 60 حلقه قفس دارای مجوز در استان راه اندازی شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: در برنامه های سه ساله که ازسال گذشته آغاز شده، تعداد این قفس در دریای مازندران به حدود 500 حلقه افزایش یابد.



خبرگزاری ایرنا