آغاز کشت پاییزه سال زراعی ۹۶ – ۹۵/ کشاورزان و مدیران پا به رکاب تولید شدند

  • 1395/06/18
  • 741 بازدید

سال زارعی جدید ۹۶ - ۹۵ از شنبه ۲۰ شهریورماه به‌صورت هماهنگ در سراسر کشور با برگزاری همایشی کلید می‌خورد.

به گزارش خبرنگار ایانا، آغاز کشت پاییزه، امسال با گردهم آمدن کلیه معاونان، مدیران، رؤسای سازمان‌های جهاد کشاورزی، شرکت‌ها و مؤسسه‌های تأمین‌کننده نهاده‌ها و... در سالن حجاب تهران آغاز به کار می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود علی‌محمد شاعری، رئیس جدید کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همچون عباس رجائی میهمان این همایش بزرگ باشد؛ اما گندم، جو، دانه‌های روغنی و حبوبات از مهم‌ترین محصولات کشت پاییزه محسوب می‌شوند که در این همایش قرار است برنامه‌های از پیش تعیین‌شده برای هر استان ارائه و ابلاغ رسمی شود.

گندم یکی از مهم‌ترین محصولات استراتژیک محسوب می‌شود که با توجه به افزایش سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا برآورد می‌شود پنج میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور را دربر بگیرد که دو میلیون و ۵۰ هزار هکتار آبی و سه میلیون و ۷۷۰ هزار هکتار آن دیم خواهد بود.

پیش‌بینی خرید ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تنی این محصول استراتژیک خودکفایی در تولید را برای دومین‌بار رقم خواهد زد.

پیش‌بینی می‌شود که بخشی از سطح زیر کشت گندم قرار است به دانه‌های روغنی و چغندرقند اختصاص یابد و در مقابل افزایش عملکرد در واحد سطح بالا رود تا از میزان تولید کاسته نشود.


پیش‌بینی کشت دانه‌های روغنی در ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور

خوداتکایی ۱۰ محصول استراتژیک در برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی دیده شده که در این راستا قرار است با توسعه کشت دانه‌های روغنی در مناطق و استان‌های مستعد بخشی از واردات ۹۵ درصدی روغن کاهش یابد؛ به‌گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود در کشت پاییزه جدید ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور به دانه‌های روغنی اختصاص یابد که در این راستا ۴۸ نوع بذر کلزا برای مناطق مختلف تدارک شده و از بذور مناسب و پرمحصول سویا، آفتابگردان روغنی و... نیز بهره برده خواهد شد.

چغندرقند نیز در سال زراعی جدید با افزایش سطح در پاییز روبه‌رو خواهد بود، زیرا رکورد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تنی شکر در سال جاری شکسته شد و قرار است در کشت پاییزه امسال ۱۱ استان جدید در سطحی معادل ۱۸ هزار هکتار چغندرقند کشت کنند و تا افق ۱۴۰۴ سطح کشت به ۶۰ هزار هکتار برسد تا ضریب خوداتکایی شکر که در حال حاضر با احتساب شکر چغندرقندی و نیشکری ۶۵ درصد است، ارتقاء یابد.


افزایش تولید جو در سال زراعی جدید

محصول جو که در سال جاری بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن تولید شد که در مقایسه با سال قبل که سه میلیون و ۲۵۰ هزار تن بود با ۲۰ درصد افزایش روبه‌رو شد و در سال زراعی جدید قرار است در سطحی معادل یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار کشت شده و رکورد تولید سال قبل را بشکند.

و در بخش حبوبات نیز سال به سال میزان تولید افزایش می‌یابد، در حالی که سطح زیر کشت تقریباً ثابت و در حد ۸۲۵ هزار هکتار است.

با تکیه بر نخود و عدس که دو محصول دیم هستند، در سال زراعی جدید برنامه برای تولید دوهزار و ۸۰۰ هزار تن نخود و ۹۹ هزار تن عدس پیش‌بینی شده است، در حالی که در سال جاری ۲۸۶ هزار تن نخود و ۸۸ هزار تن عدس تولید شد.

تولید کلی حبوبات در سال جاری مطابق برنامه ۷۰۰ هزار تن بود که بیش از برنامه و حدود ۷۵۰ هزار تن تولید انجام شد و در سال آینده رو به افزایش خواهد بود.

در گردهمایی روز شنبه ۲۰ شهریور با وجود آنکه برنج جزو محصولات پاییزه نیست، به‌طور قطع بر محدود کردن کشت تنها در استان‌های مالی تأکید می‌شود و برنامه‌های این بخش توسط معاون زراعت جهاد کشاورزی ایراد می‌شود.

همچنین افزایش کشت برخی محصولات همچون ارزن و سورگوم در کشت پاییزه مدنظر است.



ایانا