در تولید پنبه و دانه‌های روغنی موفق نبودیم

  • 1395/06/21
  • 704 بازدید

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در زمینه پنبه و دانه‌های روغنی توفیق چندانی نداشته‌ایم، گفت: در زمینه مدیریت آفات دانش کافی نداریم و باید از کشورهای پیشرفته کمک بگیریم.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس کشاورز در چهارمین گردهمایی سراسری کشت‌های پاییزه که به مناسبت سال زراعی ۹۶-۹۵ برگزار شده بود، با بیان اینکه تجارت بخش کشاورزی از ۸ میلیارد دلار منفی به ۳ میلیارد دلار منفی رسیده است، اظهار داشت: علاوه بر این ما در تولید محصولاتی از جمله چغندرقند، شکر و گندم به موفقیت‌های بزرگی رسیده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در زمینه دانه‌های روغنی و پنبه موفقیت چندانی نداشته‌ایم افزود: اگر چه تمهیدات خوبی در این زمینه اندیشیده شده، اما هنوز نقطه ضعف‌هایی داریم که باید برطرف شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره میزان بهره‌وری آب طی سال اخیر نیز اضافه کرد: در حال حاضر از هر متر مکعب آب، ۱.۲ کیلوگرم محصول برداشت می‌شود. در صورتی که در برنامه ششم این عدد باید به ۱.۷ کیلوگرم برسد. ضمن اینکه در کشور ما سالانه ۹.۳ میلیارد متر مکعب آب هدر می‌رود و برای کاهش آن باید تلاش‌های جدی انجام شود.

کشاورز با اشاره به اینکه میزان بارندگی از پاییز سال گذشته در کشور افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: این رقم از ۲۸ به ۳۸ درصد افزایش پیدا کرده، اما در کنار این مسئله، ما از نظر بارندگی زمستان خوبی نداشتیم و مقدار بارندگی به ۷۵ میلیمتر کاهش پیدا کرد.

به گفته این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی، در برخی استان‌ها نیز گرمی بیش از حد هوا فشارهایی وارد کرد و باعث شد تقاضای آبی افزایش پیدا کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره بذر نیز اظهار داشت: سال گذشته میزان ضایعات بذر در کشور به حداقل رسید، تا حدی که ما در این زمینه با اضافه وزن مواجه بودیم، ولی متاسفانه بذر اصلاح شده سهم کمی در زمین‌های کشاورزی ما دارد و آن طور که باید نتوانسته‌ایم نسبت به حذف بذرهای قدیمی موفق عمل کنیم.

وی ادامه داد: در این زمینه باید ایجاد صندوق بذر و توسعه انواع بذور در اولویت قرار بگیرد که مدیرعامل صندوق مادرتخصصی حمایت از بخش کشاورزی باید این مسئله را مورد توجه قرار دهد.

کشاورز درباره بخش مکانیزاسیون نیز اضافه کرد: در سال ۹۴ ما رضایت کمی از این بخش داشتیم، اما در سال ۹۵ اصلا رضایت نداریم و در سالیان گذشته وضعیت بهتر بوده است.

وی اضافه کرد: این برازنده ما نیست که هر چه جلوتر می‌رویم، عملکردمان در این زمینه افت می‌کند. این زمینه نیازمند بررسی است، چرا که بحث مکانیزاسیون بسیار مهم است.

کشاورز با بیان اینکه شاخص مکانیزاسیون در بخش کشاورزی به ۱.۵ رسیده است، گفت: امیدواریم با رفع موانع عدد برنامه در این زمینه تحقق پیدا کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، طرح‌های اقتصاد مقاومتی این بخش را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: ما سطح زیر کشت گندم چه به صورت دیم و چه به صورت آبی را کاهش می‌دهیم و تمرکزمان بر افزایش سطح زیر کشت خواهد بود، ضمن اینکه سطح زیرکشت چغندر بهاره ثابت می‌ماند و به سطح پاییزه افزوده می‌شود، چرا که ما ظرفیت توسعه در این زمینه را نداریم.

به گفته وی، در بخش کشاورزی از این پس تمرکز بر افزایش بهره‌وری، توسعه کشاورزی حفاظتی و کشت گلخانه‌ای خواهد بود.

کشاورز با بیان اینکه کشاورزان باید حتما تاریخ کشت را در تولید محصولات خود مورد توجه قرار دهند، گفت: به ویژه در مورد چغندرقند، کلزا و گندم این مسئله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی همچنین با اشاره به اینکه در سال جاری پاک‌ترین مزارع را در طول تاریخ کشور داشته‌ایم، گفت: این گونه پاکی مزارع از آفات و بیماری‌ها تاکنون سابقه نداشته و این مسئله به دلیل اقدامات خوب سازمان حفظ نباتات و موسسات مربوطه اتفاق افتاده است.

به گفته کشاورز، امسال تقریبا با خسارت سن گندم در مزارع مواجه نخواهیم بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما در زمینه مدیریت بیماری، دانش کافی نداریم، اضافه کرد: پیشنهاد بنده این است که از کشورهای پیشرفته در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنیم



خبرگزاری مهر