عوامل موثر در افزایش بهره وری گندم کدامند؟

  • 1395/06/22
  • 1130 بازدید

مجموعه عواملی از قبیل عنایت خداوند، بارش های مناسب، حمایت و پشتیبانی وزارت جهاد کشاورزی، اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی و زحمت کشاورزان در افزایش بهره وری محصول موثر است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ایران روزگاری بزرگترین وارد کننده سنتی گندم بود که در سال های نه چندان دور با دستیابی به خود اتکایی در تولید گندم جشن خود کفایی را برگزار کرد اما این امر دیری نپایید و مجددا ایران برای مدتی بر سکوی بزرگترین وارد کننده گندم قرار گرفت؛ خوشبختانه با تلاش های بی وقفه دولت و عنایت خداوند امسال از واردات گندم بی نیاز شدیم.

عوامل موثر در افزایش بهره وری گندم کدامند؟

علی اشرف منصوری رئیس جهاد کشاورزی استان تهران در گفتگو در خصوص دلایل افزایش بهره وری محصولات استراتژیک اظهار داشت: افزایش بهره وری محصولات اساسی نظیر گندم و کلزا از جمله برنامه های اقتصاد مقاومتی است که برای تحقق آن برنامه مدونی تهیه کردیم.

وی گفت: توسعه مکانیزاسیون، تامین ماشین آلات و کشت به موقع محصول در افزایش تولید در واحد سطح تاثیر گذار است چرا که کارشناسان برآن باورند که عدم تاخیردر کشت، کاهش یک درصدی محصول را به دنبال دارد.

منصوری ادامه داد: کشاورزان برای خرید تجهیزات، ادوات و ماشین آلات مورد نیازمی توانند به بانک کشاورزی جهت بهره مندی از تسهیلات و خطوط اعتباری باقی مانده استفاده نمایند.

وی در خصوص دیگر عوامل موثر در افزایش بهره وری بیان کرد: آموزش کشاورزان، سایر مراقبت های زراعی، مصرف نهاده های کشاورزی و منطقی، بذور اصلاح شده از جمله عوامل تاثیر گذار در افزایش بهره وری محصول است.

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه 75 درصد بذور اصلاح شده آماده تحویل به کشاورزان است، عنوان کرد: بذور گواهی شده در مقایسه با سال گذشته از رشد مناسبی برخوردار است که می تواند رشد و توسعه کشت کلزا و گندم را به همراه داشته باشد.

منصوری با بیان اینکه ارقام جدیدی برای توسعه کشت کلزا از خارج تهیه شده، افزود: امسال بذور هیبرید با کمک وزارتخانه از خارج از کشور تهیه شده که این ارقام جدید می تواند تولید را افزایش دهد.

وی گفت: آبیاری طیف در مزارع گندم می تواند صرفه جویی مصرف آب،یکنواختی آبیاری مزارع و افزایش بهره وری و کیفیت محصول موثر باشد.

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران در خصوص مهم ترین اقدامات دولت یازدهم برای افزایش بهره وری محصولات استراتژیک یادآور شد: افزایش توسعه مکانیزاسیون، تامین ارقام مناسب هیبرید با قابلیت تولید بالا و ارقام امیدبخش در زراعت های مختلف، توسعه سیستم های نوین آبیاری،مراقبت زراعی محصول از جمله اقدامات اساسی دولت یازدهم در جهت افزایش بهره وری محصول است.

منصوری تصریح کرد: وزارتخانه بسته حمایتی جدیدی در خصوص محصول کلزا اعلام کرده به گونه ای که بیمه رایگان این محصولات، در اختیار قرار گرفتن 50 درصد خرید ماشین آلات کشت و برداشت به صورت رایگان و 50 درصد مابقی تسهیلات با سود بانکی 12 درصد، ارقام هیبرید با یارانه دولتی در این بسته حمایتی برای کلزا کاران در نظر گرفته شده است.

خود اتکایی گندم به 102 درصد رسیده است

همچنین اسماعیل اسفندیار پور مجری طرح گندم و مشاور وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو بیان کرد: طبق آخرین آمارها از ابتدای فصل برداشت تا کنون 11 میلیون و 300 هزارتن گندم به ارزش بالغ بر 14 هزار و 400 میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است.

وی افزود: 480 هزارتن بذر گندم برای کشت زراعی سال آینده تامین شده که پس از فرآوری همزمان با فصل کاشت گندمکاران با مراجعه به مراکز خدمات می توانند بذور مورد نیاز خود را تامین نمایند.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در خصوص قطب های اصلی تولید گندم بیان کرد: استان خوزستان با یک میلیون و 400 هزارتن، گلستان با یک میلیون و 360 هزارتن، فارس 905 هزارتن و کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی به ترتیب رتبه های اول تا ششم را به خود اختصاص داده اند.

مجری طرح گندم درخصوص دلایل افزایش بهره وری گندم در سال جاری اظهار کرد: مجموعه عواملی از قبیل عنایت خداوند، بارش های مناسب، حمایت و پشتیبانی وزارت جهاد کشاورزی، اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی، روند مناسب بذر از 290 هزارتن به 480هزارتن، توسعه سیستم آبیاری تحت فشار، طیف و قطره ای،کنترل علف های هرز و آفت و زحمت کشاورزان در افزایش بهره وری محصول و خود کفایی تولید گندم تاثیر گذار بوده است.




باشگاه خبرنگاران جوان