بازار شکر در انتظار قیمت مصوب دولتی

  • 1395/06/24
  • 858 بازدید

معاون داخلی بازرگانی دولتی گفت:با توجه به عرضه شکر داخلی تاکنون قیمت شکر به نرخ مصوب دولتی نرسیده است.

طی چند ماه اخیر در بازار شکر سونامی قیمتی به راه افتاد و نگرانی های مردم از حیث کمبود و قیمت را به همراه داشت.

این محصول درحالی ماه سوم گرانی اش را پشت سرمی گذارد که سخنگوی دولت برخی نوسانات قیمت ها از قبیل شکر را مقطعی دانسته و 12 مرداد ماه در بازدید از باشگاه خبرنگاران وعده کاهش نرخ شکر را به زودی اعلام کرد که با گذشت روزها از این تاریخ همچنان شاهد نا آرامی بازار شکر هستیم.

گفتنی است که در این مدت مسئولان امر به منظور تامین بازار، میزان عرضه را افزایش دادند تا بتوانند از سود جویی برخی افراد و نوسانات قیمت جلوگیری کننداما با وجود عرضه بیش از حد این محصول در بورس هنوز در برخی مغازه های سطح شهر شکر موجود نیست؟ به همین دلیل برای پیگیری وضعیت و چگونگی عرضه شکر در بازار به گفتگو با مسئولان ذیربط پرداختیم.

حسن عباسی معروفان معاون داخلی بازرگانی با اشاره به وضعیت قیمت شکر در بازار اظهار داشت: روزانه 10 الی 20 هزار تن شکر به صورت تحویل فوری و سلف در بورس عرضه می شودکه تا به امروز 256 هزار تن شکر از سوی بازرگانی دولتی در بورس عرضه شده اما از این میزان تنها 110 هزار تن به فروش رسیده است.

وی به روند رو به کاهش قیمت شکر اشاره کرد وگفت: با توجه به عرضه شکر داخلی تاکنون قیمت آن به نرخ مصوب دولتی نرسیده است. در حال حاضرنیز نرخ هر کیلو شکر در بازار عمده فروشی ها 2 هزار و 800 تومان است که انتظار می‌رود با نظارت دستگاههای مربوطه به نرخ مصوب دولتی برسد.

کارخانه های تصفیه شکر در تعطیلی به سر می برند

همچنین غلامحسین بهمئی دبیر انجمن تصفیه کنندگان شکر در گفتگو گفت: در حال حاضر نرخ شکر با کمی کاهش نسبت هفته های گذشته در عمده فروشی های سطح شهر 2 هزار و 900 الی 3 هزار تومان به فروش می رسد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا نرخ شکر در خرده فروشی ها کاهش نیافته است، افزود: نرخ شکر در خرده فروشی ها تحت تاثیر افزایش قیمت قبلی است و امکان کاهش قیمت شکر تا رسیدن محصول داخلی به بازار وجود دارد.

دبیر انجمن تصفیه کنندگان شکر در خصوص وضعیت کارخانه های تصفیه شکر اظهار داشت: با توجه به انحصاری بودن شکر مواد اولیه کارخانه های چغندری ،مواد اولیه به کارخانه های تصفیه نرسیده که این امر کارخانه ها را به تعطیلی کشانده است.

وی ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی قصد مجوز واردات شکر خام به کارخانه های تصفیه را ندارد چرا که معتقد است به میزان کافی، کسری شکر از طریق بازرگانی دولتی و کارخانه های چغندر کاران تامین می شود.

بهمئی با بیان اینکه کارخانه های تصفیه باید از ذخایر استراتژیک استفاده کنند، عنوان کرد:علی رغم این دستورالعمل، شکر به کارخانه های تصفیه داده نشده و لذا اجازه ورود موقت شکر برای واردات داده نشده که ما هم اکنون، پیگیر دریافت مجوز برای داخل هستیم.

نرخ شکر همچنان بالا است

قاسمعلی حسنی عضو اتحادیه مواد غذایی با اشاره به تاثیر عرضه واردات شکر در قیمت این محصول گفت: براساس گزارش مسئولین گمرک واردات و توزیع شکر چنان که باید در قیمت آن تاثیر گذار نبوده ،به طوریکه هم اکنون هر کیلو شکر در عمده فروشی ها 3 هزار و 250 تومان به فروش می رسد.

وی با اشاربه افزایش 40درصدی نرخ شکر در مقایسه با ابتدای افزود: دولت نباید عهده دار خرید، فروش، واردات و توزیع محصول باشد بلکه لازم است، واردات محصول را به بنکداران بسپارد و خود بر این امور تنها نظارت داشته باشد است.



اقتصادانلاین