کیفیت نان، منتظر وعده مسئولان است

  • 1395/06/28
  • 547 بازدید

بیشتر کارشناسان کشاورزی بر این باورند که با خود کفایی گندم، نان با کیفیت بدست مردم خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با گذشت دو سال از اصلاح قیمت نان که با هدف افزایش کیفیت انجام شده اما، تاکنون این طرح نتوانسته رضایت مردم را به دست آورد.

با توجه به اینکه نان یک کالای استراتژیک در سبد غذایی خانوار به شمار می رود اما، باز هم با وجود اجرای طرح آزاد پز شدن نسبی نانوایی ها ،شاهد بالا بودن دور ریز نان هستیم.

البته شنیده ها حاکی از آن است که با خود کفایی گندم، کیفیت نان افزایش می یابد؛ حال باید منتظر بود که این وعده مسئولان تا چه اندازه محقق خواهد شد؟

در این راستا اسماعیل اسفندیار پور مجری طرح گندم و مشاور وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو در خصوص پیش بینی افزایش کیفیت نان در سال جاری اظهار داشت: باتوجه به اینکه گندم خارجی به عنوان عاملی تاثیر گذار در کیفیت نان محسوب نمی شود،از این رو برخی سودجویان با صحبت هایی نظیر ادغام گندم داخلی و خارجی با یکدیگر به بهانه افزایش کیفیت، ضربه مهلکی به تولید ملی وارد می نمایند.

وی ادامه داد: هر ساله از یک میلیون و 200 الی 300 هزار کشاورز در سراسر کشور گندم جمع آوری و سپس از سوی موسسه غلات از نظر کیفیت، وزن و پروتئین روی محصول آزمایش و کنترل کیفی انجام می شود.

مجری طرح گندم با بیان اینکه وزن هیدرولیک گندم های موجود در کشور 77 کیلو گرم و متوسط پروتئین آن بالای 11.6 گرم است. تصریح کرد: گندم های ایران از نظر وزن هیدرولیک جزء گندم های رتبه برتر در دنیا به شمار می روند.

کیفیت نان افزایش می یابد

همچنین حسن عباسی معروفان معاون داخلی بازرگانی دولتی در گفتگو با بیان اینکه در 31 استان کشور گندم با کیفیت های متفاوت تولید می شود گفت: بازرگانی دولتی به عنوان متولی امر ،انواع مختلف گندم را به کارخانه های آردسازی تحویل داده تا پس از انجام مراحل مختلف،در پایان نان مطلوبی به دست مردم برسد.

عباسی معروفان اظهارداشت:با توجه به اینکه گندم های تولیدی از پروتئین بالایی برخوردار هستند، از این رو نگرانی برای کاهش کیفیت این محصول وجود ندارد.

معاون داخلی بازرگانی دولتی با اشاره به خودکفایی کشور در تولید گندم گفت: در صورت استفاده نکردن نانوایی ها از جوش شیرین و سایر افزودنی ها،نانی با کیفیت به دست مردم خواهد رسید.

ضرورت واردات گندم برای نانوایی های صنعتی

محمد جواد کرمی رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم صنعتی نیز در گفتگو بیان کرد: گندم و آرد داخلی برای نان های سنتی مناسب بوده اما استفاده از این آرد تولید نان های حجیم و صنعتی را به سبب داشتن پروتئین بالاتر ، دچار مشکل خواهد کرد.

وی افزود: دولت باید برای آرد خارجی موردنیاز نانوایی های صنعتی و شیرینی پزها، تدابیری خاص اندیشیده و طبق آمار مجوز واردات برای این بخش را صادر نماید.

رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم صنعتی ضمن تاکید بر ضرورت واردات گندم گفت: حتی کشورهای صادر کننده گندم نیز مستثنی از واردات این محصول نیستند، از این رو لازم است ما نیز با وجود خودکفایی گندم جهت افزایش کیفیت و کاهش ضایعات به این امر واردات مبادرت ورزند.



خبرنگاران جوان