افزایش 46 درصدی صادرات آبزیان به خارج از کشور

  • 1395/07/02
  • 891 بازدید

دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران از رشد 46 درصدی صادرات آبزیان به لحاظ وزنی و رشد 17 درصدی از نظر ارزشی در سال جاری خبر داد.

علی اکبر خدایی در گفتگو اظهار داشت: در چهار ماهه نخست امسال 18 هزار و 170 تن انواع آبزیان به ارزش 45 میلیون دلار صادر شده است.

دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران، ادامه داد: سال گذشته در همین مدت 12 هزار و 380 تن انواع آبزیان به ارزش 38 میلیون و 630 هزار دلار صادر شده بود.

به گفته رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی ایران، امید می رود تا پایان سال جاری مجموع صادرات با رقم افزایشی بسیار بیشتری همراه باشد.

صادرات آبزیان، صادرات آبزیان شامل انواع ماهیان دریایی، ماهیان غیرماکول و کپورماهیان پرورشی بوده است.

خدایی خاطرنشان کرد : سالانه بخش اعظم صادرات کپورماهیان پرورشی در استان های شمالی و خوزستان به کشور عراق صادر می شود.

وی اذعان دشت: همچنین سالانه مقداری ماهی قزل آلای پرورشی نیز به کشورهای عراق و افغانستان صادر می شود که با استقبال خوبی از سوی این کشورها برخوردار است.

خدایی درباره صادرات آبزیان صید شده از صید صنعتی نیز گفت: صیدصنعتی بخش کوچکی از صید کل کشور را شامل می شود که امسال نیز به دلیل تعطیلی یک ماهه صادرات چندانی از این گونه صید صورت نگرفته است.

دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران بیان کرد: بخش اعظم صادرات ماهیان غیر ماکول شامل ماهیانی است که توسط شناورهای سنتی صید شده اند.
وی در ادامه گفته های خود اذعان داشت: صادرات میگوهای پرورشی تولید شده در سال جاری نیز متناسب با برداشت از مزارع آغاز شده است.

علی اکبر خدایی ادامه داد: 800 تن میگوی پرورشی برداشت شده در کراپ نخست مزارع استان هرمزگان به امارات صادر شد.

این مقام مسئول در اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران، افزود: البته چند کانتینر به کشورهای فرانسه و روسیه صادرات میگوی پرورشی در سال جاری انجام شد.

وی بیان کرد: صادرات میگوی پرورشی امسال طبق روال سالهای گذشته از طریق ویتنام به کشور چین و نیز سایر کشورهای جنوب شرق آسیا انجام خواهد شد.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان میگوی ایران خاطرنشان ساخت: صادرات میگو به کشور روسیه نیز امسال قابل توجه تر از سال گذشته صورت خواهد گرفت.

وی عنوان کرد: همچنین مقدار اندکی میگوی پرورشی امسال به کشورهای لبنان، مصر و برخی کشورهای اروپایی صادر خواهد شد.

به گفته خدایی، صادرات قابل توجهی میگو به اتحادیه اروپا به دلیل وجود مشکلاتی در زمینه نقل و انتقال پول هنوز به وجود نیامده است.
دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان تصریح کرد: در حال حاضر تنها امکان انتقال حداکثر 50 هزار یورو با کشورهای اروپایی وجود دارد که همین امر تمایل صادرکنندگان ایرانی را برای صادرات میگوی پرورشی به این کشور کم کرده است.



خبرگزاری ایرنا