هدف گذاری صادرات 380 میلیون دلار محصولات شیلاتی/ برنامه صدور پنج هزار تن به روسیه

  • 1395/07/07
  • 780 بازدید

رئیس سازمان شیلات ایران پیش بینی کرد: امسال بیش از یک میلیون 50 هزار تن انواع محصولات شیلاتی از محل آبزی پروری و صیادی تولید شود که بخشی از آن به ارزش 380 میلیون دلار به کشورهای هدف صادر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، حسن صالحی در نشست خبری افزود: در پنج ماهه امسال 32 هزار و 824 تن انواع محصولات شیلاتی به ارزش 95 میلیون دلار به کشورهای متقاضی صادر شده است.

وی اظهار داشت: این میزان صادرات پنج ماهه نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 51 درصد و از لحاظ ارزشی 36 درصد افزایش داشته است.

صالحی تصریح کرد: در این مدت 400 کیلوگرم خاویار به کشورهای هدف صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 90 درصد افزایش نشان می دهد.

به گفته این مسئول در وزارت جهادکشاورزی، بقیه محصولات شیلاتی به وزن 27 هزار تن و به ارزش 73 میلیون دلار صادر شده است.
وی افزود: سال گذشته واردات آبزیان به ایران از جمله خوراک ماهی، تخم چشم زده قزل آلا و تن ماهیان به ارزش 150 میلیون دلار صورت گرفت که نشان می دهد حجم صادرات آبزیان روند مثبتی را طی کرده است.

وی یادآورشد: سال گذشته حدود یک میلیون تن انواع محصول شیلاتی در کشور تولید شد که بخشی از محصولات شیلاتی به ارزش 350 میلیون دلار صادر شده بود.

** برنامه صادرات پنج هزارتن محصول شیلاتی به روسیه

معاون وزیر جهاد کشاورزی در سازمان شیلات ایران گفت: در پسابرجام رویکرد جدیدی در کشور در حوزه توسعه شیلات برای جذب سرمایه گذاری و بازار صادراتی انجام شد به طوری که در یکسال گذشته کشورهای فرانسه، رومانی، فنلاند، ایتالیا، چین، ویتنام، روسیه، تایلند مذاکراتی انجام شد.
وی اضافه کرد: سال گذشته یک هزارتن محصول شیلاتی به روسیه صادر شد، که تلاش داریم طبق برنامه امسال حجم صادرات به این کشور را به پنج هزارتن برسانیم.

وی از کاهش تعرفه واردات محصولات شیلاتی به روسیه خبرداد و افزود: چندی پیش تعرفه واردات محصولات ایران به روسیه 19 درصد بود که با اقدامات صورت گرفته این میزان به 3.5 درصد کاهش یافته است.

وی اظهارداشت: بیش از 19 شرکت فرآوری در حوزه آبزیان مجوز صادرات داشتند که قرار است امسال تعداد این شرکت های افزایش پیدا کند.

* سازمان محیط زیست متولی کنترل ماهی تیلاپیای زیلی

صالحی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست متولی کنترل ماهی تیلاپیای زیلی در آب های خوزستان است، تصریح کرد: این گونه با وزن 150 گرمی می تواند تهدیدی برای آبزیان رودخانه کارون باشد.

وی افزود: این نوع ماهی به تازگی از طریق کانال های آبی به مزارع پرورش ماهی نیز راه پیدا کرده است که می تواند آسیب های جدی به مزارع پرورش ماهی وارد کند.

به گفته وی، از چندی پیش تیلاپیای زیلی از عراق و رودخانه اروند به آب های خوزستان وارد شده است.
صالحی اظهار داشت: گونه تیلاپیای زیلی با تیلاپیای تک جنسی نر که در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی و در استان یزد تولید می شود، متفاوت است و براساس توافقات صورت گرفته با سازمان محیط زیست 10 مرکز مداربسته تولید تیلاپیا در بافق استان یزد ایجاد و تولید می شود.

وی اضافه کرد: تیلاپیای تک جنس نر که در مراکز مداربسته تولید می شود، امکان ورود به آب های کشور را ندارد و حتی در صورت ورود به آب های آزاد نیز در دمای زیر 10 درجه از بین می رود.



خبرگزاری ایرنا