نان و نوشابه در سبد غذایی ایرانیان: ۶ برابر متوسط جهانی

  • 1395/07/07
  • 1020 بازدید

یکی از عوامل مهم در سلامتی هر جامعه‌ای، تغذیه سالم و مناسب است اما برخی کارشناسان معتقدند وضعیت تغذیه ایرانیان در حد مطلوبی نیست؛ مردم کشور ما ۶ برابر متوسط جهانی نان و نوشابه می‌خورند.

یکی از عوامل مهمی که الگوی مصرف مواد غذایی در هر جامعه‌ای را شکل می‌دهد، عادت های درست یا نادرست استفاده از موادغذایی است. الگو نامناسب غذایی ۷۶ درصد از مرگ‌ ومیر جهانی را به خود اختصاص داده است.

با توجه به اینکه کمبود برخی از مواد غذایی به بدن آسیب وارد می‌کند این نکته را باید در نظر گرفت که مصرف بیش از حد بعضی از مواد غذایی نیز باعث بروز بیماری‌های خطرناک برای افراد می‌شود و آنها را با مشکل جدی روبه‌روخواهد کرد.

آمارها نشان می‌دهند که فرهنگ غذایی در کشور با مشکل روبه‌رو است و اگر در این خصوص بدون فرهنگ‌سازی و برنامه ریزی پیش رویم با خطر جدی روبه‌رو خواهیم شد.

تحقیقات نشان می‌دهد که سرانه مصرف برخی مواد غذایی مانند نان، شکر، نمک، روغن و نوشابه در ایران بیش‌تراز سرانه مصرف جهانی است. با توجه به آمارهای جهانی سرانه مصرف سالیانه نمک در ایران حدود ۶ کیلوگرم است، درحالی که در جهان تنها ۳ کیلوگرم درسال نمک مصرف می‌کنند و این نشان می‌دهد که در ایران ۲ برابر میانگین جهانی نمک استفاده می‌شود.

میزان استفاده از نمک طبق استاندار جهانی برای هر فرد در روز بین چهار تا پنج گرم است اما در ایران هرفرد به طور متوسط در روز حدود ۱۰ تا ۱۶ گرم نمک مصرف می‌کند.

تحقیقات حاکی از آن است که ایرانیان در استفاده از گندم جز پرمصرف‌ترین مردم جهان هستند و باتوجه به اینکه ۶ برابر میانگین جهانی نان مصرف می‌کنند، بالاترین سرانه مصرف نان در جهان را نصیب خود کرده‌اند.

سرانه مصرف شکر نیز با توجه به سرانه مصرف جهانی که تنها ۵ کیلوگرم است طبق آمارهای جهانی در ایران به رقم ۳۰ کیلوگرم می‌رسد که بسیار نگران کننده است.

جالب است بدانید طبق گفته کارشناسان ایران در مصرف نوشابه گازدار نیز رتبه نخست را در جهان دارد، درحالی که سرانه مصرف سالیانه نوشابه در جهان تنها ده لیتر است ایرانیان ۴۲ لیتر نوشابه در سال مصرف می‌کنند. در ایران سالیانه ۲ میلیاردو ۹۰۰ میلیون تومان هزینه صرف خرید نوشابه‌های گازدار می‌شود که از نظر کارشناسان تغذیه بسیار نگران کننده است.

کساییان در خصوص مصرف نان و برنج معتقد است که این مواد نباید بطور کلی از وعده های غذایی حذف شود، زیرا موجب ریزش موی افراد می شود. اما حذف آرد سفید که مقاومت سلولی را در برابر انسولین بالا می برد و همچنین شیرین کننده هایی نظیر قند، پولکی و نبات از اهمیت زیادی برخوردار است.

مردم ایران ۷ برابر اروپایی‌ها برنج می‌خورند

جدیدترین آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی نشان می دهد ایرانی ها جزو پرمصرف ترین های گندم و برنج در جهان هستند به طوری که سرانه مصرف گندم در ایران ۲/۵ برابر متوسط سرانه مصرف این محصول در جهان است.

هر ایرانی در سال گذشته ۱۶۷/۶ کیلوگرم گندم مصرف کرده است در حالی که سرانه مصرف گندم در جهان طی این سال ۶۷/۱ کیلوگرم بوده است.

مصرف گندم در ایران همچنین حدود ۲/۵ برابر کشورهای در حال توسعه و بیشتر از کشورهای توسعه یافته بوده است. متوسط سرانه مصرف گندم در کشورهای درحال توسعه ۶۰ کیلوگرم در سال و این رقم برای کشورهای توسعه یافته ۹۶/۵ کیلوگرم اعلام شده است.

آمار مصرف برنج در جهان نیز نشان می دهد ایرانی ها ۷ برابر اروپایی ها برنج مصرف می کنند. سرانه مصرف برنج در ایران ۳۶/۶ کیلوگرم در سال است در حالی که مردم اتحادیه اروپا هر سال فقط ۵/۳ کیلوگرم برنج مصرف می کنند.

متوسط مصرف برنج در دنیا ۵۷/۲ کیلوگرم است که البته بیشتر از ایران است. این رقم در کشورهای درحال توسعه ۶۸/۱ کیلوگرم و در کشورهای توسعه یافته ۱۲/۴ کیلوگرم در سال است.

سرانه مصرف برنج در برخی کشورهای دیگر به کیلوگرم در سال عبارت از چین ۷۵/۸، هند ۷۳/۲، ژاپن ۵۷/۷، مصر ۴۱/۵، مکزیک ۶/۲، آمریکا ۱۱/۲، روسیه ۵ است.



باشگاه خبرنگاران جوان