خرید روزانه ۱۶۰ تن شیر از دامداران اردبیل

  • 1395/07/10
  • 548 بازدید

معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی اردبیل گفت: در استان سالانه ۲۴۰ هزار و ۳۰۰ تن شیر خام تولید می شود که ۲/۶۷ درصد شیر خام کشور است. تعداد ۹۳ واحد پرورش گاو شیری به صورت صنعتی در استان فعال است که ۱۴ هزار و ۳۹۴ رأس گاو شیری مولد را شامل می شود.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، بهلول تکلوی که در دومین نشست مدیریت یکپارچه زنجیره تولید شیر خام تا عرصه محصولات لبنی به بازار مصرف با اعلام این خبر افزود : استان اردبیل سالانه ۲۴۰ هزار و ۳۰۰ تن شیر خام تولید می کند که ۲/۶۷ درصد شیر خام کشور را شامل می شود. تعداد ۹۳ واحد پرورش گاو شیری به صورت صنعتی در استان فعال است که ۱۴ هزار و ۳۹۴ راس گاو شیری مولد را شامل می شود.

وی گفت: علاوه بر آن در این استان تعداد ۲۴۷ واحد پرورش گاو شیری به صورت سنتی و دارای پروانه بهره برداری فعال هستند که دو هزار و ۸۳۰ رأس پرورش گاو شیری را نیز در خود جای داده است؛ به همین دلیل استان استعداد بالقوه ای در تولید شیر خام درسطح کشور را دارد.

این مقام مسئول یادآور شد: از ۲۴۰ هزار و ۳۰۰ تن شیر تولید استان، ۶/۱ درصد آن از بز، ۵ درصد آن از گوسفند، ۶/۵ درصد آن از گاومیش، ۲۱/۶ درصد آن از گاو اصیل، ۴۳ درصد آن از گاو آمیخته و ۲۲/۳ درصد آن ازگاوهای بومی تولید می شود.

معاون بهبوت تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به ۲۳ واحد لبنی فعال در استان افزود: ظرفیت تولید سالانه آنها ۴۳۱ هزار و ۵۵ تن در سال است و تعداد واحد های غیر فعال نیز ۱۸ مورد را شامل می شود که اگر در زنجیره تولید قرار گیرند و از حالت راکد خارج شوند، این واحد ها نیز قادر خواهند بود سالانه ۸۲۷ هزارو ۳۷۶ تن شیر را فراوری کنند.

تکلوی با اشاره به وضعیت مراکز جمع آوری شیر از تولید کنندگان افزود: خوشبختانه تعداد مراکز خرید شیر ۳۳ واحد است که با جدیت قابل قبولی روزانه بیش از ۱۶۰ تن شیر در روز از تولید کنندگان خریداری و تحویل صنایع لبنی می دهند.



خبرگزاری ایانا