آمار نهایی برگ سبز خریداری‌ شده به ۱۳۹ هزار تن رسید / بوته‌های چای به خواب رفتند

  • 1395/08/03
  • 587 بازدید

با اتمام دوره بهره‌برداری چای، آمار کلی به ۱۳۹ هزار تن رسید که ارزشی معادل ۲۳۴ میلیارد تومان است و تاکنون ۱۵۲ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

رئیس سازمان چای کشور در گفت‌وگو با اعلام این خبر گفت: فصل بهره‌برداری از باغ‌های چای به اتمام رسیده و بوته‌ها در فصل خواب هستند.

محمدولی روزبهان افزود: با افزایش ۶۰ درصدی تولید در مقایسه با سال گذشته آمار کل برگ سبز خریداری‌شده از بهره‌برداران به ۱۳۹ هزار تن رسید که حدود ۷۰ درصد آن درجه دو و ۳۰ درصد را برگ سبز درجه یک تشکیل می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: ارزش ریالی این مقدار برگ سبز چای معادل ۲۳۴ میلیارد تومان است که ۱۵۲ میلیارد تومان آن به حساب چایکاران واریز شده و مابقی آن در هر هفته پنج میلیارد تومان واریز می‌شود.

روزبهان ادامه داد: این در حالی است که ارزش کل برگ سبز خریداری‌شده در سال گذشته ۱۳۶ میلیارد تومان بود.

وی تصریح کرد: مطابق مصوبه بودجه، قدرالسهم دولت به‌صورت کامل پرداخت شده و کارخانه‌ها باید از فروش محصولات قدرالسهم خود را رداخت کنند تا تسویه کامل انجام شود.

رئیس سازمان چای کشور از انجام هرس باغ‌های چای از اواخر آبان‌ماه خبر داد و یادآور شد: امسال برای هر هکتار هرس کف‌بر شش میلیون تومان و برای هرس کمربر سه میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود که زمان آغاز آن بسته به منطقه از اواخر آبان تا دی‌ماه خواهد بود.

روزبهان همچنین گفت: امسال ۵۰ میلیارد تومان وام برای انجام عملیات به‌زراعی، هرس و احیا از سوی کارخانه‌ها و دولت پرداخت می‌شود.

آخرین چای سنواتی موجود در کشور مربوط به سال ۱۳۸۸ است

رئیس سازمان چای کشور درباره میزان تولید چای خشک و چای‌های سنواتی موجود افزود: در سال گذشته کل چای خشک تولیدشده ۱۹ هزار و ۶۰۰ تن بود که تمامی آن به فروش رفت.

وی خاطرنشان کرد: از تولید سال ۱۳۹۳ نیز چای خشکی باقی نمانده و پیش‌بینی می‌شود که از تولید ۳۰ هزار تنی چای خشک امسالی، در فصل سرما که مصرف بیشتر است، تمامی آن به فروش برسد.

روزبهان ادامه داد: آخرین چای سنواتی موجود در انبارها مربوط به سال ۱۳۸۸ است که تنها قابلیت صادرات برای مصارف صنعتی را داشته و اجازه ورود به بازار مصرف را ندارد.

وی تصریح کرد: بخشی از چای سنواتی، توسط بانک ملی به مزایده گذاشته شده که مراحل اداری آن در حال انجام است.

روزبهان یادآور شد: کل چای‌های سنواتی موجود در کشور کمتر از ۵۰ هزار تن است که تمامی آن در انبارهای تحت کنترل و پلمپ نگهداری می‌شود.

وی در پایان تأکید کرد: چای‌های سنواتی تحت نظارت دستگاه‌های مربوطه است و فقط در شرایط کنترل‌شده اجازه صادرات برای مقاصد صنعتی ازجمله تولید عطر، رنگ و سایر موارد را دارد.



خبرگزاری ایلنا