آغاز خرید تضمینی سیب زمینی در کردستان

  • 1395/08/06
  • 676 بازدید

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: خرید تضمینی سیب زمینی از کشاورزان استان با راه اندازی 15 مرکز آغاز شد.

محمدصالح احمدی در گفت ‌و گو با خبرنگارافزود: این مراکز توسط تعاونی روستایی استان راه اندازی شده و سیب زمینی های تولیدی در این مراکز با قیمت تضمینی سه هزار و 960 ریال از کشاورزان خریداری می شود.

وی اضافه کرد: کشاورزان می توانند سیب زمینی های تولید خود را در بازار نیز عرضه کنند و این مراکز برای تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار و ممانعت از کاهش قیمت راه اندازی شده است.

او اظهار کرد: استان کردستان با تولید سالانه بیش از 300 هزار تُن سیب زمینی بعد از استان های اردبیل، زنجان و اصفهان در سطح کشور در جایگاه چهارم قرار دارد.

احمدی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 45 درصد از مزارع سیب زمینی کردستان برداشت شده گفت: برداشت سیب‌زمینی در استان از اوایل مهرماه آغاز و تا پایان آبان ماه ادامه دارد.

وی افزود: امسال به دلیل گرمای هوا و تاخیر در بارش های پاییزی در استان، زمان برداشت این محصول کمی با تاخیر در مقایسه با سال های گذشته شروع شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: سطح زیرکشت سیب‌زمینی در استان هشت هزار و 500 هکتار است که نسبت به سال زراعی گذشته 12 درصد کاهش دارد.

احمدی افزود: شرایط آب و هوایی، استفاده از آبیاری میکرو، کودهای آلی و ارقام پرمحصول از جمله مهمترین دلایل افزایش عملکرد این محصول در استان است.

وی با اشاره به ارقام کشت شده این محصول در کردستان گفت: عمده‌ترین ارقام سیب‌زمینی کشت شده در استان را شامل اسپریت، بامبا، سانته، مارفونا، آگریا و جلی است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی کردستان افزود: میانگین برداشت سیب‌زمینی در استان 36 تن در هکتار است که این مقدار از میانگین کشوری آن 6 تُن بیشتر است.

وی در خصوص صادرات سیب زمینی استان کردستان نیز گفت: کشورهای روسیه و اقلیم کردستان عراق از جمله مقصدهای صادرات این محصول در منطقه است.

استان کردستان دارای یک میلیون و 17 هزار و 343 هکتار زمین زراعی است که از این میزان 85 درصد به صورت دیم و 15درصد مابقی نیز به صورت آبی کشت و زرع می شود.



شهرخبر