85 درصد نان ها با آهن و اسید فولیک غنی شد

  • 1395/08/06
  • 695 بازدید

مدیر کل دفتر تغذیه سالم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از غنی سازی 85 درصد نان های کشور با آهن و اسید فولیک خبرداد.

به گزارش شفا آنلاین، زهرا عبداللهی در نشست خبری وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگار افزود: برنامه غنی سازی آرد نانوایی ها با آهن و اسیدفولیک که در سال 91 و 92 به علت مشکلات مالی متوقف شده بود، اجرایی شده است و اکنون 85 درصد نان های کشور با آرد غنی سازی شده،تولید می شوند.

وی همچنین درباره میزان سبوس آردهای مصرفی در نانوایی ها نیز اظهارکرد: سبوس نان، عامل مفیدی برای پیشگیری از بیماری های غیر واگیر مانند دیابت و بیماری های قلبی و عروقی است؛ اما آرد در بسیاری از کارخانه های تولید آرد به دلایلی که وزارت بهداشت مخالف آن است، بین 18 تا 21 درصد سبوس گیری و تصفیه می شود در حالی که میزان سبوس گیری آرد تا چند سال پیش هفت درصد بود و مردم نان سالم تری مصرف می کردند.

**پیشنهاد حذف یارانه شکر

مدیر کل دفتر تعذیه سالم وزارت بهداشت همچنین به نکته دیگری اشاره کرد و از پیشنهاد حذف یارانه شکر از طرف وزارت بهداشت به دولت خبر داد.

عبداللهی اظهار کرد: پیشنهاد وزارت بهداشت برای کاهش مصرف شکر در کشور این است که یارانه آن خذف شود و تعرفه واردات آن نیز افزایش یابد؛ ضمن اینکه این پیشنهاد را با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در دولت پیگیری می کنیم.

وی در ادامه توضیح داد: سقفی در گذشته برای میزان شکر نوشابه ها و آبمیوه های صنعتی، وجود نداشت و حداقل 9 درصد این محصولات شکر و قند بود، اکنون مصوب شده است که تمام کارخانه های تولید این نوشیدنی ها، 10 درصد از میزان شکر محصول را کم کنند و برای میزان شکر آنها نیز سقف تعیین شده است.

عبداللهی گفت: وزارت بهداشت در تلاش است تا با همکاری صنف قنادان و شیرینی پزی ها، میزان شکر این محصولات نیز کاهش یابد.

*کم خونی ناشی از فقر آهن در ایران کمتر از آمریکا

عبداللهی گفت: یکی دیگر از شاخص های سوء تغذیه وضعیت کم خونی ناشی از فقر آهن است که این شاخص نیز در مقایسه با 10 سال پیش حدود 50 درصد بهتر شده و کاهش یافته است.
این مقام مسئول در وزارت بهداشت ادامه داد: 10 سال پیش 21 درصد مادران دچار کم خونی فقر آهن بودند که این میزان در زمان حاضر با ارائه قرص آهن به 14درصد کاهش یافته است و از این نظر وضعیت ایران حتی از آمریکا با شیوع 17 درصد بهتر است؛ ضمن اینکه وضعیت اروپا از آمریکا هم بدتر است.

**حد مجاز نمک

وی گفت: میزان نمک در نان در گذشته 2.3 گرم در هر نان بود که اکنون به 1.8 درصد کاهش یافته و با مصوبه ماه گذشته شورای عالی امنیت غذایی، استاندارد حداکثر یک گرم نمک در نان اجباری شده است.

عبداللهی افزود: هر ایرانی روزانه 320 گرم نان می خورد و با این مصرف هر روز 6گرم نمک را فقط از نان دریافت می کند که بیش از حد مجاز و استاندارد پنج درصد است که البته برای سالمندان حد مجاز، سه گرم نمک در روز است.

وی گفت: استاندارد نمک موجود در لبنیات مانند دوغ و پنیر و همچنین چاشنی ها مانند رب و سس ها نیز با مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کاهش یافته است.



پایگاه خبری شفا آنلاین