رکورد صادرات فندق شکست/ افت صادرات بادام و گردو

  • 1395/08/09
  • 1202 بازدید

بازار صادرات محصولات خشکبار و آجیل از نظر وزنی و ارزشی برخلاف دیگر محصولات صادراتی کشاورزی افزایش را تجربه کرده است؛ به گونه‌ای که صادرات بادام و گردو بیش از ۸۰ درصد افت داشته اما صادرات فندق به اوج خود رسیده است.

طی نیمه نخست امسال ۴۱ هزار و ۵۶ تن انواع خشکبار به ارزش ۳۸۸ میلیون و ۴۴ هزار دلار به بیش از ۶۰ کشور دنیا صادر شده است که از نظر وزنی ۱.۰۸ درصد و از نظر ارزشی ۵.۶۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

پسته، مغز پسته، بادام، گردو و فندق به صورت تازه یا خشک کرده جزو محصولاتی خشکباری بوده است که طی شش ماهه نخست امسال به کشورهای مختلف صادر شده است که در این میان بیشترین سهم را پسته به خود اختصاص داده است، چرا که ۴۰ هزار و ۱۹۷ تن از این صادرات به ارزش ۳۸۱ میلیون و ۶۴۷ هزار دلار سهم طلای سبز ایرانی است.

افت صادرات گردو و بادام

آمار صادرات نیمه نخست امسال بیانگر نوسان صادراتی خشکبار ایرانی است، چرا که به عنوان مثال پسته با افزایش ۲۱.۸۱ درصد از نظر وزنی و رشد ۱۹.۸۲ درصدی از نظر ارزشی نسبت به نیمه نخست سال گذشته روبرو شده است. در حالی که صادرات بادام ۸۷.۹۱ درصد از نظر وزنی و ۸۲.۹۷ درصد از نظر ارزشی و صادرات گردو ۹۴.۴۲ درصد از نظر وزنی و ۹۳.۴۱ درصد از نظر ارزشی رشد منفی داشته است.

البته به نظر می‌رسد سرمازدگی گردو در سال گذشته که در مناطق غربی کشور اتفاق افتاد، از جمله عوامل کاهش صادرات گردو باشد.

رشد ۷۰ درصدی صادرات فندق

فندق نیز جزو محصولات خشکباری بود که طی سال‌های گذشته با کمبود نسبی مواجه شد، اما افزایش صادرات آن که از نظر وزنی ۷۱.۹ درصد و از نظر ارزشی ۶۸.۷ درصد نسبت به شش ماهه نخست سال گذشته بوده است نشان می‌دهد که تولید و صادرات این محصول نیز رونق بیشتری به خود گرفته است.

لتونی، پاکستان، چین، ژاپن، آذربایجان، آلمان، اردن، اسپانیا، استرالیا، اسلوواکی، افغانستان، الجزایر، امارات، ایتالیا، بلژیک، تایلند، تایوان، ترکیه، سنگاپور، عراق، عمان، روسیه، فرانسه، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کانادا، کویت، لبنان، لهستان، لیتوانی، مالزی، مصر، هنگ‌کنگ، هند، ویتنام، یونان، یوگسلاوی، کره، سوئیس، یونان، گرجستان، آفریقای جنوبی، اتریش، انگلستان، اوکراین، آمریکا، بحرین، تاجیکستان، تونس، مولداوی، رومانی، صربستان، کرواسی، مکزیک، ارمنستان، ازبکستان، آلبانی، ترکمنستان، نیوزلند، برزیل، مجارستان و غیره مشتریان خشکبار ایرانی هستند.



شهرخبر