در تولید ماهیان خاویاری از اسپانیا هم عقب افتاده ایم /واردات تیلاپیا آسیب جدی به تولید قزل‌آلا

  • 1395/08/11
  • 685 بازدید

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران گفت: ایران جزو 3 کشور برتر دنیا در زمینه تولید قزل‌آلا است؛ اما در حال حاضر در تولید گونه با مشکلاتی مواجه هستیم که این مساله تولیدکنندگان را دلسرد کرده است.

ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران در رابطه با وضعیت صنعت آبزیان در کشور بیان داشت: تولیدکنندگان در این حوزه امنیت شغلی ندارند و بسیاری از این کار دلسرد شده‌اند و به جرات می‌توان گفت در حال حاضر در تولید برخی محصولات در حوزه آبزیان عقب افتاده‌ایم.

قاسمی با تاکید بر اینکه شرایط تولید ماهیان خاویاری و قزل آلا در کشور چندان مناسب نیست، بیان داشت: تولید و پرورش ماهیان خاویار علاوه بر کمک به توسعه اقتصادی زمینه را برای اشتغالزایی فراهم می کند.در زمینه تولید ماهیان خاویاری حتی از کشور اسپانیا نیز عقب افتاده‌ایم؛ این در حالی است که تولید این گونه از ایران آغاز شده است.

مدیرعامل اتحادیه با اشاره به اینکه پرورش ماهیان خاویاری در کشور توسعه پیدا نکرده است، اظهار داشت: سرمایه کافی در کشور وجود دارد اما نکته حائز اهمیت در بخش کشاورزی این است که مدیریت منابع و استفاده بهینه از آن وجود ندارد بخشی از مطالبات دقیق کارشناسی در نقاطی که مستعد پرورش خاویار است شناسایی شده اما از طرفی حمایت از افرادی که می‌خواهند وارد عرصه تولید شوند، لازم است و بدیهی است که از نظر علمی وضعیت خوبی داریم اما باید دانش علمی در کشور اجرا کنیم تا بتوانیم ماهیان خاویاری را در کشور پرورش دهیم زیرا عملا ما خاویار دریای خزر را از دست داده‌ایم.

قاسمی در ادامه در پاسخ به این سوال که واردات ماهی تیلاپیا چه تاثیری در بازار داخلی انواع ماهی بخصوص قزل آلا داشته است، اظهار داشت: ارزش غذایی و کیفیت پایین این گونه ماهی واردات آن را توجیه نمی‌کند و از طرفی برای تولید نیز مناسب نیست.

وی افزود: ماهی قزل آلا دارای ارزش غذایی بالا است و نباید کاری کرد که تولید این گونه در معرض خطر قرار گیرد؛ چراکه واردات تیلاپیا آسیب جدی به تولید قزل‌آلا زده است؛ ابن در حالی است که ایران جزو 3 کشور برتر دنیا در زمینه تولید قزل‌آلا است.



خبرگزاری ایلنا