تولید سالانه ۱۰ هزار تن روغن زیتون در ایران/۸۰۰۰تن دیگر هم نیاز داریم

  • 1395/08/16
  • 753 بازدید

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که میزان تولید زیتون در ایران حدود ۱۰۲ هزار تن است که از این میزان حدود ۱۰ هزار تن روغن زیتون تولید می‌شود و به حدود ۷۰۰۰ تن برای واردات این محصول نیازمندیم.

ابوالقاسم حسن‌پور اظهار کرد: امسال ۸۴ هزار هکتار از باغات زیتون زیر کشت این محصول رفته‌اند که از این میزان حدود ۱۰۲ هزار تن  محصول به دست می‌آید که بیشترین سطح در استان‌های شمالی زنجان، قزوین و گیلان قرار دارد و پس از ان استان فارس در رتبه چهارم است در این میان بیش از ۴۵ هزار هکتار از باغات بارور و بیش از ۳۸ هزار هکتار از آن‌ها غیربارور است که پیش‌بینی می‌شود امسال نیز مانند سال‌های گذشته میزان تولید زیتون کنسروی بسیار بیشتر از سال‌های گذشته باشد.

وی افزود: سیاست وزارت کشاروزی در این راستا افزایش تولید روغن زیتون است که در این زمینه تلاش می‌کنیم میزان تولید روغن و اقلام روغنی را افزایش دهیم، چرا که این محصول گیاهی غذایی و دارویی است ک برای سلامت انسان مفید است و سرانه مصرف آن باید افزایش یابد که در این صورت با توجه به تولید بیش از ۱۰۰ هزار تنی زیتون که بیشتر آن به محصول کنسروی تبدیل می‌شود به حدود ۷۰۰۰   تا ۸۰۰۰ واردات روغن زیتون نیاز داریم.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در حال حاضر سرانه مصرف رغن زیتون ۱۳۰ گرم است که در صددیم در برنامه کوتاه و میان مدت آن را به ۱۷۰ گرم و در برنامه بلند مدت آن‌را به ۲۰۰ گرم افزایش دهیم. اسپانیا، ایتالیا، یونان، الجزایر، مراکش و تونس جزو کشورهای پیشرو تولیدکننده زیتون در جهان به شمار می‌روند که به لحاظ شرایط آب‌وهوایی تولید این محصول برای آنها مزیت نسبی دارد اما در ایران نیز افزایش سطح زیر کشت زیتون و افزایش عملکرد آن در واحد سطح وجود دارد که برآوردها به گونه‌ای است که می‌توانیم نیاز کشور را برطرف کنیم.

به گفته حسن‌پور سالانه حدود ۱۰ هزار تن روغن زیتون در ایران تولید می‌شود که درصددیم تا حدود ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تن دیگر به تولید این محصول اضافه کنیم تا در کنار افزایش سرانه مصرف آن بتوانیم نسبت به واردات آن نیز بی‌نیاز شویم.

وی اعلام کرد: مگس میوه زیتون خطرناک ترین آفت این محصول است که در حال حاضر باغداران برای اینکه تولید بیشتر و سالم ترین داشته باشند باید به توصیه‌های سازمان حفظ نباتات توجه کنند و از روش‌های مبارزه توصیه شده مانند به کار گیری کارت زرد، پروتئین هیدرولیزات و غیره استفاده کنند تا از خسارات این آفت در امان بمانند./



ایسنا