تهیه ۴۸۸ هزار تن بذر گندم/ خودکفایی گندم پایدار می‌شود

  • 1395/08/20
  • 811 بازدید

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال برای کشت گندم ۴۸۸ هزار تن بذر اصلاح‌شده تهیه شده است، گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده، خودکفایی در گندم پایدار می‌شود.

اسماعیل اسفندیاری‌پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس افزود: امسال پیش‌ بینی شده است 5 میلیون و 750 هزار هکتار گندم در کشور کشت شود که از این میزان 2 میلیون و 50 هزار هکتار آبی و 3 میلیون و 700 هزار هکتار دیم خواهد بود.

وی با بیان اینکه کشت گندم با توجه به چهار اقلیم کلان کشور 100 روز طول می‌کشد، گفت: امسال کشت گندم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در سطح مساوی است و پیش‌بینی می‌شود امسال هم به لطف خدا، گندم به اندازه کافی تولید شود.

وی با بیان اینکه در 25 روز گذشته کمی در زمان بارندگی تأخیر بوده است، گفت:‌ اما استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، زنجان، اردبیل، گلستان و مازندران بارندگی مناسبی داشته‌اند.

مجری طرح گندم در مورد نیاز کشور به بذر گندم، گفت: در سال 92 مقدار 290 هزار تن، سال 93، 325 هزار تن، سال گذشته 388 هزار تن و برای سال جاری 488 هزار تن بذر اصلاح‌شده و استاندارد گندم تهیه شده است.

مجری طرح گندم در پاسخ به این پرسش که آیا خودکفایی گندم پایدار شده است، با نشان دادن نموداری از روند تولید گندم از سال 92 تاکنون، گفت: روند افزایش تولید گندم طبیعی بوده و به نظر ما خودکفایی پایدار شده است.

اسفندیاری‌پور، نیاز کشور به گندم را سالانه حدود 13.5 میلیون تن اعم از مصرف خبازی، بذر، صنفی و صنعتی اعلام کرد و گفت: سالانه 1.1 میلیون تن بذر گندم در کشور مصرف می‌شود و وزارت جهاد کشاورزی برنامه تهیه بذر، کود و سم مورد نیاز گندم را تدارک دیده است.

مجری طرح گندم، افزود: تهیه بذر گواهی‌شده گندم امسال نسبت به سال پایه، 50 درصد رشد داشته و 200 شرکت بخش خصوصی و تعاونی به تأمین بذر اقدام می‌کنند.

وی گفت: برای هر کیلو بذر گندم پارسال 320 تومان یارانه اختصاص یافت و امسال برای هر کیلو بذر گواهی‌شده گندم بین 380 تا 400 تومان یارانه در نظر گرفته شده که بذر مورد نیاز کشاورزان به قیمت 2 هزار تومان تهیه می‌شود، اما به نرخ 1560 تومان به کشاورزان داده می‌شود.

اسفندیاری‌پور همچنین در مورد تهیه ماشین‌آلات کشاورزی در بخش گندم گفت: سال 92 مبلغ 750 میلیارد تومان، سال 93 رقم 800 میلیارد تومان، سال گذشته 1000 میلیارد تومان و امسال 1200 میلیارد تومان تسهیلات از طریق بانک کشاورزی برای خرید کمباین، تراکتور و دستگاه بذرکار، سمپاش و ادوات کشاورزی به کشاورزان پرداخت می‌شود.

مجری طرح گندم در مورد ضریب خودکفایی گندم گفت: این رقم در سال 92، 68 درصد بود، سال 93 به 76.6 درصد، سال گذشته 84 درصد و امسال ضریب خودکفایی به 102 درصد رسید که علاوه بر تأمین کل نیاز کشور به گندم، به اندازه یک سال جلوتر از برنامه نیز تولید شده است.



خبرگزاری فارس