طرح خوداتکایی شکر به منابع مالی مطمئن نیاز دارد

  • 1395/08/20
  • 619 بازدید

مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی گفت: منابع مالی اجرای طرح خود اتکایی شکر هنوز تخصیص نیافته است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، علیرضا یزدانی اظهار امیدواری کرد با تسریع در پرداخت منابع مالی بتوان اهداف این طرح را هرچه سریعتر عملیاتی کرد.

وی با بیان اینکه محورها و سرفصل های بسیار خوبی در طرح خوداتکایی شکر در کشور پیش بینی شده است، افزود : بحث فنی و اعتباری، افزایش بهره وری آب، توسعه مکانیزاسیون و غیره از اهداف این طرح است.

یزدانی همچنین با بیان اینکه محصول چغندر قند به دو صورت بهاره و پائیزه در کشور کشت می شود، اظهارداشت: در حال حاضر سطح زیر کشت بهاره 100 هزار هکتار در سال است البته ناگفته نماند سطح زیر کشت چغندر قند پائیز به نسبت بهاره کمتر است چون در تناوب زراعی کشاورزان قرار می گیرد.

مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال 18 هزار هکتار از اراضی 11 استان کشور به زیر کشت پائیزه چغندرقند می رود که تاکنون 70 درصد یعنی 12 هزار و 600 هکتار محقق شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه نیاز آبی محصول چغندرقند بسیار زیاد است، افزود: جایگزینی کشت بهاره با کشت پاییزه یکی از اهداف طرح خوداتکایی شکر در کشور است چون کشت پائیزه 30 تا 50 درصد نیاز آبی کمتری نسبت به کشت بهاره دارد.

یزدانی با اشاره به اینکه گیاه چغندرقند در مراحل اولیه رشد به شوری و خشکی حساسیت بالایی دارد، گفت : چغندرقند از زراعت های مهم و استراتژیک در این مملکت است.

وی همچنین با بیان اینکه زراعت محصول چغندرقند 100 درصد وابسته به مکانیزاسیون است، گفت: در بحث کاشت این زراعت مشکلی در زمینه ماشین آلات وجود ندارد اما در بحث برداشت کمبودهای به لحاظ ماشین آلات مدرن و به روز در کشور به چشم می خورد که در حال برطرف شدن است.

مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی افزود: صنعت قند در ایران قدمت 120 ساله دارد و یکی از قدیمی ترین صنایع در کشور به شمار می رود.
وی با تصریح اینکه قیمت خرید هرکیلوگرم محصول چغندر قند در سال زراعی 95 – 96 حدود 300 تومان به شورای اقتصاد پیشنهاد شده است، افزود : تسریع در ابلاغ خرید تضمینی محصولات کشاورزی به ویژه چغندر قند در کشور امری ضروری است.

یزدانی در ادامه از برداشت محصول نیشکر از 92 هزار هکتار در سال جاری در کشور خبر داد و افزود: برداشت نیشکر از یک ماه گذشته شروع و تاکنون 12 تا 12 هزار و 500 هکتار برداشت شده است.



خبرگزاری صداوسیما