شاخص قیمت مواد غذایی افزایش یافت

  • 1396/07/15
  • 790 بازدید

شاخص قیمت مواد غذایی محاسباتی فائو در ماه سپتامبر گذشته (شهریور و مهر) با 4/1 واحد ( 8/0 درصد) افزایش نسبت به ماه گذشته، به 4/187 واحد رسید. علت عمده این افزایش در شاخص کل، افزایش در قیمت های جهانی روغن های نباتی و لبنیات گزارش شده است.

به گزارش کانون انجمن های صنایع غذایی ایران، شاخص قیمت مواد غذایی محاسباتی فائو در ماه سپتامبر گذشته (شهریور و مهر) با 1/4 واحد ( 8/0 درصد) افزایش نسبت به ماه گذشته، به 187/4 واحد رسید. علت عمده این افزایش در شاخص کل، افزایش در قیمت های جهانی روغن های نباتی و لبنیات گزارش شده است.

شاخص قیمت غلات فائو در ماه سپتامبر با 1/6 واحد (0/1 درصد) کاهش نسبت به ماه گذشته به 152/2 واحد رسیده است. در حالی که این شاخص برای دومین ماه متوالی کاهش را تجربه کرده است، همچنان نسبت به مقدار مشابه سال قبل خود، 8 درصد بالاتر است. قیمت­های جهانی ذرت در پی افزایش عرضه این محصول در آمریکای جنوبی و برداشت محصول در نیمکره شمالی، روندی کاهشی داشته اند. قیمت­های جهانی گندم نیز عمدتا به دلیل رشد ادامه دار برداشت گندم در روسیه، کاهشی بوده ­اند. بالعکس، قیمت­های جهانی برنج به دلایلی از جمله کاهش در موجودی فصلی برنج معطر و افزایش تقاضا برای برنج مرغوب هندی، در این دوره افزایش داشته ­اند.

شاخص قیمت روغن نباتی فائو، اما با 157/5 واحد افزایش نسبت به ماه گذشته در ماه سپتامبر به 171/9 واحد رسیده است و برای هفتمین ماه متوالی افزایش را تجربه کرده است. این روند صعودی، عمدتا به علت افزایش قیمت جهانی روغن پالم در نتیجه کاهش عرضه این محصول از جانب کشورهای آسیای جنوب شرقی و در عین حال تقاضای وارداتی بالای این محصول از جانب واردکنندگان عمده آن بوده است.

قیمت­های جهانی روغن سویا نیز طی ماه گذشته میلادی افزایش یافته اند که عمدتا به دلیل نگرانی­ها از بابت تاخیر در آغاز کاشت محصول سویا در آمریکای جنوبی بوده است، با این وجود افزایش قیمت­های جهانی روغن سویا به دلیل چشم انداز مثبت برداشت این محصول در ایالات متحده قدری تعدیل یافته است. ثبات در قیمت­های جهانی روغن هسته انگور و آفتابگردان نیز در افزایش شاخص قیمت روغن نباتی فائو تاثیرگذار بوده اند.

شاخص قیمت لبنیات فائو با 4/5 واحد (2/1 درصد) افزایش نسبت به ماه قبل به 224/2 واحد در ماه سپتامبر رسیده است. در حالی که این شاخص 27/4 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته­ اند، با این وجود هنوز 18/6 درصد نسبت به بالاترین مقدار خود در سال 2014 پایین تر است. افزایش این شاخص در ماه میلادی سپتامبر منعکس کننده ادامه روند محدودیت عرضه این محصولات در کشورهای استرالیا، نیوزلندو اتحادیه اروپا ست. کره و پنیر همچنان پرتقاضاترین محصولات لبنی، بالاخص در آسیا، بوده­ اند. در عین حال قیمت­های جهانی پودر شیر خشک و پودر شیر کامل روندی نزولی داشته ­اند که به دلیل کاهش تقاضای جهانی این محصولات بوده است.

شاخص قیمت گوشت فائو، نسبت به ماه گذشته ثبات داشته و به طور میانگین 173/2 واحد بوده است. در این دوره زمانی، افزایش در قیمت­های جهانی گوشت گوسفندی با کاهش در قیمت­های گوشت خوک جبران شده است. قیمت­های جهانی گوشت گاو مرغ در ماه سپتامبر گذشته بدون تغییر مانده ­اند. افزایش در قیمت­های گوشت گوسفندی عمدتا به علت افزایش تقاضای وارداتی این محصول بالاخص از جانب کشورهای خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی و همینطور ادامه محدودیت­ عرضه این محصول در منطقه اقیانوسیه بوده است. بالعکس، قیمت­های جهانی گوشت خوک در نتیجه افزایش عرضه کشور برزیل قدری کاهش یافته­ اند. گوشت مرغ و گاو در این دوره عرضه مناسبی داشته ­اند که سبب ثبات قیمت این محصولات در بازارهای جهانی بوده است.

شاخص قیمت شکر فائو نیز با میانگین 204/2 واحد در این ماه ثابت مانده است، با این وجود 101 واحد (33 درصد) نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش داشته است. نزول پرشتاب قیمت‌ های جهانی شکر از ابتدای سال جاری میلادی به علت عرضه بالای این محصول در بازارهای بین المللی همزمان با کاهش تقاضای این محصول، بوده است.



کانون انجمن های صنایع غذایی ایران