افزودنی های پفک، نوشابه و سوسیس باعث آلرژی و سرطان می شوند

  • 1396/10/17
  • 705 بازدید

کارشناس بهداشت مواد غذایی سازمان غذا و دارو نسبت به برخی افزودنی های غذایی هشدار داد و گفت: برخی پزشکان براین باورند که افزودنی هایی مانند مواد افزودنی موجود در پفک، ساندیس ها و نوشابه ها و سوسیس و کالباس می توانند آلرژی و سرطان، ایجاد کنند.

به گزارش سازمان غذا و دارو، حسین عبدالعزیزی افزود: افزودنی های نیتریت و نیترات سدیم علاوه بر تشدید طعم و رنگ سوسیس و کالباس می توانند مانع فعالیت سم بوتولیسم که سمی کشنده است، شوند.

وی تصریح کرد: همچنین به گفته متخصصان تغذیه این افزودنی ها می توانند در فرآیند گوارش، نوعی ماده سرطان زا تولید کنند.

وی ادامه داد: البته نیترات سدیم ها جزء افزودنی های مجاز هستند اما استفاده بی رویه از آنها در دراز مدت می تواند منجر به بروز سرطان شود.

کارشناس بهداشت مواد غذایی تاکید کرد: مصرف بی رویه محصولات دارای نیتریت و نیترات در دراز مدت باعث سرطان می شود. این افزودنی ها دستاورد کشورهای غربی هستند که استفاده از آنها در حد استاندارد خطری ندارد.

عبدالعزیزی یادآور شد: افزودنی‌ ها در حفظ سلامت و جاذبه بصری موادغذایی در مسیر انتقال به مراکز فروش، تاثیرگذار هستند؛ این افزودنی‌ ها، با بهبود طعم، رنگ، افزایش مدت زمان پایداری و قوام محصولات غذایی،موجب ارتقای کیفیت و جاذبه فروش بیشتر آنها می‌شوند.

وی ادامه داد: افزودنی‌ ها برای نگهداری، طعم‌ دهندگی، ترکیب، قوام و رنگ موادغذایی، استفاده می شوند و از سوی دیگر جوابگوی نیاز مصرف‌ کنندگان در تمامی فصول سال برای دستیابی به غذایی سالم، اشتهاآور و قابل تهیه هستند.

وی تصریح کرد: امروزه افزودنی‌ های رنگی و مصرفی در موادغذایی، بیش از هر زمان دیگر تحت نظارت و بررسی قرار دارند.



سازمان غذا ودارو(ایفدانا)