خرید تضمینی شش میلیارد تومان سویا از کشاورزان اردبیل

  • 1393/11/02
  • 854 بازدید

با موافقت وزیر جهاد کشاورزی در تمدید خرید تضمینی سویا ، سویا‌کاران استان اردبیل بیش از شش میلیارد تومان فروش داشتند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی این استان با اعلام این خبر گفت: کار خرید تضمینی محصول سویا تا 15 آذرماه 93 بود که وزیر جهاد کشاورزی با درخواست این سازمان موافت کرد که به‌علت اینکه محصول سویا روی دست سویا کاران مانده بود ، تا 15 دی‌ماه سال جاری با تمدید خرید تضمینی آن موافقت کرد و از بابت این تمدید ، در این فرصت ، مبلغ شش میلیارد و 740 میلیون تومان به‌عنوان طلب سویا کاران پرداخت شد. به این ترتیب بدون هیچ وقفه‌ای ، سویاکاران نه‌تنها ضرر نکرده‌اند ، بلکه سود تلاش خود را دریافت کردند.
عدیل سروی افزود: این حمایت واقعی دولت تدبیر و امید از قشر تولیدکننده ، آن است که در سال گذشته قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم سویا از 9 هزار ریال به 17 هزار ریال در سال 93 افزایش یافت.
وی خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت سویای کشت نخست و دوم استان در شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار 13 هزار و 500 هکتار است که از این سطح زیر کشت ، 30 هزار و 842 تن کل تولید محصول سویا بود که متوسط عملکرد سویا از هر هکتار ، دوهزار و 285 کیلوگرم است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به ترویج فنون و توصیه‌های کاربردی به کشاورزان به‌ویژه سویاکاران و در نهایت افزایش سطح تولید حاصل شده است ، تصریح کرد: به‌رغم شرایط نامساعد آب و هوایی در زمان رشد سویا و تنش‌های خشکی و محیطی و وجود مشکلات مهم در تأمین آب و میزان بارندگی و از طرفی وجود بارندگی متناوب در زمان برداشت سویا که همه به‌عنوان فاکتورهای بازدارنده در تولید این محصول محسوب می‌شود ، خوشبختانه میزان تولید سویا نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش داشته که در سال 93 تعداد دوهزار و 87 بهره‌بردار کشاورزی سویاکار با سطح سه‌هزار و 650 هکتار عقد قرارداد بیمه در استان اقدام به کشت سویا کرده بودند و فروش دانه سویا به قیمت تضمینی بدون مشکل انجام یافت.



ایانا