یک چهارم از مواد غذایی تولیدی در کشور زیر نظارت است/ ضرورت تدوین و اجرای سند ملی ایمنی غذا

  • 1397/08/13
  • 774 بازدید

مدیرکل امور فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: تنها نزدیک به 30 میلیون تن از مجموع کل مواد غذایی که در کشور تولید می شود، زیر پوشش شبکه های نظارتی قرار دارد.

به گزارش ایفدانا، دکتر وحید مفید اظهار کرد: بر اساس آمارها از مجموع 120 میلیون تن مواد غذایی که در کشور تولید می شود، نزدیک به 90 میلیون تن آن بدون هیچ نظارتی بدست مصرف کنندگان می رسد. وی همچنین در زمینه واردات مواد غذایی به ویژه محصولات فراوری شده بیان کرد: بخشی از این مواد با تاسف به صورت قاچاق وارد کشور می شود که فاقد هرگونه برچسب اصالت یا پروانه ورود وزارت بهداشت هستند. مدیرکل امور غذایی سازمان غذا و دارو افزود: کارشناسان این سازمان و مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از کارخانه های تولیدی، مرکزهای نگهداری و عرضه مواد غذایی بازدید مستمر دارند اما ایمنی غذا باید از مزرعه تا سفره زیر نظارت باشد و به عبارتی دیگر زنجیره نظارتی به طور کامل در کشور اجرا شود.

وی با اشاره به تدوین سند ملی ایمنی غذا در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: با تدوین و اجرای این سند بر اساس برنامه ریزی ها و در چارچوب قانون، نظارت ها بیشتر و منسجم تر با فرماندهی متمرکز انجام خواهد شد. مفید اضافه کرد: اجرای این سند اطمینان خواهد داد که هر گونه مواد خوراکی مانند میوه و سبزی، محصولات فراوری شده و غذاهایی که در رستوران ها استفاده و عرضه می شود، به صورت سالم به دست مصرف کننده می رسد. وی در ادامه نیز به مردم توصیه کرد تا از مصرف مواد خوراکی و آشامیدنی فاقد برچسب اصالت، به ویژه محصولات وارداتی خودداری کنند.



سازمان غذا ودارو(ایفدانا)