ایران در تولید تخم چشم زده قزل آلای رنگین کمان خودکفا می شود

  • 1397/10/04
  • 853 بازدید

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور پیش بینی کرد: با اجرای برنامه اصلاح نژاد قزل آلای رنگین کمان تا چهار سال آینده، ایران از واردات سالانه 450 تا 500 میلیون قطعه تخم چشم زده بی نیاز می شود.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، «محمد پورکاظمی» افزود: طبق آمارها در سال 96 بیش از پنج میلیون دلار برای واردات تخم چشم زده قزل آلای رنگین کمان ارز از کشور خارج شد.

وی اظهار داشت: برنامه اصلاح نژاد قزل آلای رنگین کمان با همکاری سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و کشور نروژ انجام می شود و سند کلی این برنامه تهیه و بزودی مراحل عملیاتی آن آغاز می شود.

وی تصریح کرد: در صورت حمایت از این پروژه احتمال خودکفایی در تولید تخم چشم زده ماهی قزل آلا در کشور وجود دارد.

** تولید چهار هزار جفت میگوی عاری از بیماری

پورکاظمی از تولید چهار هزار جفت میگو عاری از بیماری تا پایان امسال خبر داد و گفت: اصلاح نژاد میگو وانامی یکی از پروژه های این موسسه است که در این راستا یک سند ملی را با همکاری شرکت دانش بنیان و مرکز اس پی اف (SPF) موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در بوشهر تهیه شده است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور اضافه کرد: ما در سال گذشته در قالب این پروژه سه هزار جفت میگو با قابلیت رشد بهتر و عاری از بیماری تولید کردیم.

** کپورماهیان اصلاح نژاد می شوند

وی اصلاح نژاد ماهی کپور معمولی را از دیگر پروژه های این موسسه نام برد و گفت: یک میلیارد تومان از هزینه های این پروژه توسط استانداری خوزستان، 600 میلیون تومان از سوی مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و 400 میلیون تومان نیز توسط این موسسه تامین می شود.

پورکاظمی با بیان اینکه پروژه سه ساله اصلاح نژاد ماهی کپور معمولی با همکاری مجارستان انجام می شود، ادامه داد: سند ملی این پروژه نیز تدوین و برای اجرای آن 500 هزار عدد تخم چشم زده اصلاح نژاد شده وارد کشور شده است.

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور اظهار داشت: نژادهای بومی کپور ماهیان را در کشور جمع آوری، پلاک گذاری و به اهواز منتقل کرده ایم.

وی یادآورشد: اجرای این طرح از سال گذشته آغاز شده است و سال 98 به پایان می رسد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به پروژه SPF قزل آلای رنگین کمان اشاره کرد و افزود: در حوزه قزل آلای رنگین کمان، بیماری های خطرناکی مانند بیماری خونریزی دهنده ویروسی (VHS) وجود دارد که موجب تلفات زیادی می شود که دستیابی به دانش فنی و تولید مولد عاری از بیماری های خاص از اهداف این پروژه است.

پورکاظمی اعتبار این پروژه مهم را در مجموع 6 میلیارد تومان عنوان کرد و اظهار داشت: قرار است از این میزان سه میلیارد تومان توسط معاونت علمی ریاست جمهوری، 1.5میلیارد تومان توسط استانداری مازندران و 1.5 میلیارد تومان توسط موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تامین شود.

به گفته وی، مرحله نخست این پروژه تمام شده و امسال دانش فنی تولید مولد عاری از بیماری خاص ماهی قزل آلای رنگین کمان را به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور درباره وضعیت ذخایر آبزیان در آبهای جنوب کشور افزود: مطالعات و بررسی های ما در زمینه پایش و ارزیابی آبزیان آبهای جنوب کشور در سال گذشته نشان داد که جمعیت بعضی از گونه هایی مانند یال اسبی کاهش و در برخی مناطق جمعیت ماهی حلوا سفید افزایش جزئی داشته است.

**ذخایر فانوس ماهیان در دریای عمان 2.3 میلیون تن است

وی درباره ذخایر فانوس ماهیان گفت: مطالعات و بررسی های سال های قبل این موسسه حاکی از 2.3 میلیون تن ذخیره فانوس ماهیان در آب های دریای عمان است و از این رو ما پیشنهاد صید سالانه 100 تا 200 هزار تن از این گونه ماهی را پیشنهاد دادیم.

وی اضافه کرد: فانوس ماهیان که در لایه های میانی آب و در عمق بین 150 تا 250 متر زندگی می کنند عمرشان حدود 362 روز است و اگر صید نشوند، می میرند و تجزیه می شوند؛ بنابراین تاکید ما بر این است که صید و بهره برداری از فانوس ماهیان نباید به سایر گونه ها آسیب وارد کند، زیرا هر یک از گونه آبزیان وضعیت ذخایر متفاوتی دارند.

سال گذشته یک میلیون و 200 هزارتن محصولات شیلاتی در کشور تولید شد که بخشی از این محصولات به ارزش 507 میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شده است؛ تلاش می شود ارزش صادراتی محصولات شیلاتی ایران به 600 میلیون دلار برسد.

همچنین برنامه افزایش ارزش 1 میلیارد دلاری صادرات محصولات شیلاتی را برای یک دهه آینده در دستور کار قرار دارد.



وزارت جهاد کشاورزی