صادرات ۵۰۷ میلیون دلاری محصولات شیلات در سال ۹۶/رشد ۴۰برابری تولید

  • 1397/11/27
  • 708 بازدید

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید محصولات شیلاتی بعد از انقلاب ۴۰ برابر رشد داشته است، گفت: صادرات محصولات شیلاتی از ۱۱ میلیون دلار در سال ۵۷ به ۵۰۷ میلیون دلار در سال ۹۶ رسیده است.

به گزارش سازمان شیلات ایران، محمود حجتی در آئین معارفه رئیس جدید سازمان شیلات ایران با بیان اینکه تولید محصولات شیلاتی ایران پس از انقلاب اسلامی ۴۰ برابر رشد داشته است، اظهار داشت: تولیدات شیلاتی کشور از ۳۲ هزار تن در سال ۵۷ به ۱.۲ میلیون تن در سال ۹۶ افزایش یافته که این دستاورد عظیم حاصل اهتمام و اقدامات بی نظیر در حوزه شیلات کشور در ۴۰ سال اخیر است.

وی با تقدیر از مدیران و کارکنان سازمان شیلات،این سازمان را چابک و بهره ور توصیف کرد و گفت: سازمان شیلات نقش موثری در افزایش تولید و درآمد زایی برای کشور داشته و عملکرد آن با موفقیت همراه بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ارتقای رتبه جهانی ایران در تولید محصولات شیلاتی خاطرنشان کرد: رتبه تولید شیلات کشور از حدود هفتادم جهان به رتبه بیست و هفتم رسیده است.

حجتی ادامه داد: در حالی که سایر کشورهای جهان از دانش، تجربه و ابزار و امکانات بالاتری نسبت به ایران برخوردار بوده اند و در طول ۴۰ سال اخیر نیز در مسیر رشد تولید خود حرکت می کردند، این دستاوردها حاصل شده است.

وی اقدامات شیلات ایران را مصداق بهره گیری از ظرفیت های خدادادی انسان و طبیعت برشمرد و افزود: آبزی پروری دریایی، صید در آب های عمیق و دوردست و همچنین پرورش میگو در آب های شور و مناطق کم برخوردار از جمله ظرفیت های طبیعی بوده که با اقدامات شیلات در این دوره به فعلیت رسیده است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: بر اساس آمار فائو، ایران در حال حاضر رتبه نوزدهم آبزی پروری و رتبه بیست و هشتم صید در جهان را در اختیار دارد و در پرورش ماهیان سردآبی (قزل آلا) در آب شیرین جایگاه نخست جهان را به خود اختصاص داده است.

حجتی ادامه داد: ایران در تولید صید در منطقه خاورمیانه رتبه نحست و در آبزی پروری در این منطقه رتبه دوم را دارد و در صید تون ماهیان در غرب اقیانوس هند در جایگاه اول است.

وی یادآور شد: صادرات محصولات شیلاتی از ۱۱ میلیون دلار در سال ۵۷ به ۵۰۷ میلیون دلار در سال ۹۶ رسیده است.

حجتی سرانه مصرف آبزیان در سال ۵۷ را یک کیلوگرم عنوان کرد و افزود: سرانه مصرف آبزیان در سال ۹۶ به ۱۱.۲ کیلوگرم ارتقا یافته است.



سازمان شیلات ایران