افزایش ۸ درصدی بودجه بخش کشاورزی کافی نیست

  • 1398/01/11
  • 700 بازدید

پاپی‌ زاده گفت: در لایحه بودجه سال ۹۸ دولت اعتبارات بخش کشاورزی را بین ۷ تا ۸ درصد افزایش داده است که این امر نشان دهنده کم‌ توجهی دولت به این بخش است.

عباس پاپی‌زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از این مسئله که بودجه بخش کشاورزی در سال ۹۸ همانند سالیان گذشته افزایش چندانی نداشته است، اظهار کرد: علی رغم شرایط تحریم و ضرورت خودکفایی در بسیاری از محصولات کشاورزی و افزایش ضریب امنیت غذایی کشور بخش کشاورزی جزو بخش‌ هایی که در لایحه بودجه کم‌ تر مورد توجه دلت قرار می‌گیرد.

وی افزود:با توجه به آنکه تقویت بخش کشاورزی و تولید داخل کاهش واردات مواد غذایی و خروج ارز از کشور را به همراه دارد از این رو از مسئولان دولت انتظار می‌رود که از بخش کشاورزی حمایت بیشتری داشته باشند.

پاپی زاده با اشاره به اینکه سالانه ۱۴ میلیارد دلار ارز برای واردات محصولات کشاورزی از کشور خارج می‌شود، بیان کرد: این در حالی است که با اعمال حمایت‌ های بیشتر از بخش کشاورزی به سهولت می‌توان بیش از ۹۰ درصد مواد غذایی مورد نیاز را در داخل تامین کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: در لایحه بودجه سال ۹۸ دولت اعتبارات بخش کشاورزی را بین ۷ تا ۸ درصد افزایش داده بود که در کمیسیون تلفیق اعتبارات بخشی از زیربخش‌ های کشاورزی همچون صندوق بیمه محصولات کشاورزی، کنترل ریزگرد‌ها و کنترل نظارت بر چاه‌ های کشاورزی افزایش یافته است.

پاپی زاده از افزایش ۵۰ درصدی اعتبارات صندوق بیمه محصولات کشاورزی در سال ۹۸ خبر داد و گفت: با توجه به گستردگی بخش کشاورزی از محل ماده ۱۰ و ۱۲ مدیریت بحران با افزایش ۸۵۰ درصدی اعتبارات صندوق بیمه را به ۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رساندیم ضمن آنکه در بحث کنترل ریزگرد‌ها و مباحث مربوط به محلول پاشی و مالچ پاشی اعتبارات را به بالای ۱ هزار میلیارد تومان افزایش دادیم.

وی از اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار بودجه به بخش ریزگرد‌های استان خوزستان در سال ۹۸ خبر داد و گفت: همچنین موضوعات دیگری نظیر بخش چاه‌ های کشاورزی اعتبارات ویژه‌ای به آن تخصیص داده شد چرا که از ۶۱۰ دشت موجود در کشور ۳۵۰ دشت به سبب فعالیت‌ های غیر مجاز وارد مرحله بحرانی شدند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به آنکه نظارت و جلوگیری از فعالیت چاه‌ های غیر مجاز از مهمترین موضوعاتی است که باید در دستور کار وزارت نیرو قرار گیرد به همین منظور نصب کنتر‌های هوشمند بر چاه‌های کشاورزی را برای سال آینده مصوب کردیم ضمن آنکه وزارت ارتباطات را ملزم کرده‌ایم که در یک سامانه الکترونیک و به صورت یک پارچه تمامی چاه‌ هایی که مجهز به کنتر‌های هوشمند شده‌اند را متمرکز کنند تا کارشناسان حوزه آب و وزارت نیرو بتوانند از طریق مانیتورینگ میزان برداشت آب در لحظه را نظارت کنند.

وی در پایان تصریح کرد: برای اولین بار در لایحه بودجه ۹۸ در کمیسیون تلفیق ابزار مدیریتی بر چاه‌ های کشاورزی را مصوب کردیم که اگر در ۶۰ سال گذشته میزان برداشت با نصب کنتور‌های هوشمند و سیستم مانیتورینگ کنترل می‌شد امروز به این نقطه بحرانی در دشت‌های کشور نرسیده بودیم.



خبرگزاری صدا وسیما