برداشت ۵۰۰ هزار تنی دانه‌ های روغنی در سال ۹۸

  • 1398/03/08
  • 716 بازدید

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران( GTC)، با اشاره به کاهش یک میلیون تنی گندم که ناشی از خسارت سیل امسال است، وضعیت کشت دانه های روغنی را مناسب ارزیابی و اظهار کرد: پیش بینی می شود امسال ۵۰۰ هزار تن دانه روغنی برداشت شود.

یزدان سیف افزود: برآورد تولید نیم میلیون تنی انواع دانه‌ های روغنی شامل کلزا، گلرنگ و آفتابگردان، توسط مجری طرح دانه‌ های روغنی وزارت جهاد کشاورزی انجام و اعلام شده است.

معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی همچنین میزان تولید و توزیع روغن نباتی در سال ۹۷ را یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به سال ۹۶ حدود ۲۰۰ هزار تن افزایش داشت.سیف افزود: بخشی از این افزایش تولید روغن در صنعت شیرینی و شکلات و سایر محصولات غذایی در صنایع تبدیلی برای مقاصد صادراتی، مصرف شد و بخش دیگری از آن نیز به مصرف عمومی رسیده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، در پاسخ به این پرسش که این شرکت در راستای تنظیم بازار روغن چه برنامه هایی دارد و چه میزان از حجم روغن مصرفی را تامین می کند، بدون اشاره به اعداد و ارقام، گفت: شرکت بازرگانی دولتی به‌ عنوان نقطه اتکای زنجیره تامین کالاهای اساسی ( برنج، روغن، شکر و گندم) در کشور، هرجایی‌ که احساس کند کمبودی در بازار وجود دارد، وارد می شود و برای تامین این کالاها سقف مشخصی ندارد.

سیف ادامه داد: در بازار این کالاها هر جایی که بخش خصوصی قادر به تامین نباشد یا به دچار مشکلی شود بر اساس نیاز بازار داخلی، اقدام می کینم. برای نمونه در ماه گذشته ۸۰ هزار تن و اسفند ۹۷ بیش از ۴۰ هزار تن روغن را توزیع کردیم.سیف با اشاره به خسارت یک میلیون تنی سیل به گندم زارهای کشور، میزان خرید تضمینی گندم را ۱۱٫۵ میلیون تن پیش بینی کرد و افزود: این میزان کاهش از ذخایر استراتژیک تامین می شود و امسال هم نیازی به واردات گندم نخواهیم داشت.



خبرگزاری آفتاب