پیش بینی برداشت بیش از ۱۰۰۰ تن آفتاب گردان در همدان

  • 1398/05/07
  • 625 بازدید

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۱۱۷۴ تن آفتاب گردان دراین شهرستان برداشت شود.

امیر لاهوتیان، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در گفت وگو افزود: با عنایت به تاکید وزیر محترم برای افزایش خوداتکایی در تولید دانه‌ های روغنی کلزا و آفتابگردان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان کشت کلزا را با توجه به مزایا و ارزش منحصر به فردش در اولویت کار‌های خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه دولت از سال ۹۵ در افق ۱۴۰۴ به تدوین برنامه برای خوداتکایی در تولید دانه‌ های روغنی پرداخته است، افزود: حمایت خوبی از تولید کنندگان دانه‌ های روغنی به عمل آمده و با توجه به قیمت دو برابری این محصولات نسبت به گندم، کشاورزان هم به خوبی استقبال کردند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: کشاورزان گندمکار به جای روش آیش، یک سال در میان دانه‌ های روغنی را جایگزین و در تناوب با گندم و جو آبی قرار دهند که این اقدام سبب بارورتر شدن زمین و افزایش عملکرد تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در استان همدان در سال ۹۵، ۱۴۱۰ تن، در سال ۹۶ هم.۵۶۹۰ تن ودر سال قبل ۸۱۳۱ هزار تن دانه‌ های روغنی به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده و امسال نیز بر اساس پیش بینی جهاد کشاورزی این میزان بیش از ۶ هزارپیش بینی شده است.

لاهوتین با بیان اینکه در سطح استان یک مرکز اصلی خرید دانه روغنی کلزا و آفتابگردان و پنج مرکز خرید فرعی دانه روغنی داریم، بیان کرد: دانه آفتابگردان در سطح ۴۰۰ هکتار کشت می‌شود و سال گذشته حدود ۸۰۰ تن تولید دانه روغنی آفتابگردان تولید شد. وپیش بینی می‌شود در سال جاری ۱۱۷۴ تن آفتاب گردان تولید گردد.

وی همچنین ادامه داد: پیش بینی کل دانه‌ های روغنی تولید استان همدان در سال زراعی ۹۸-۹۷ حدود ۷۲۶۴ تن دانه روغنی است.
وی با تاکید بر اینکه مطالبات کشاورزان تولید کننده دانه‌ های روغنی در اسرع وقت پرداخت می‌شود گفت: امسال به قیمت خرید تضمینی کلزا ۳۴۳۹ تومان به ازای هرکیلوگرم و آفتابگردان ۳۰۱۰. تومان است.

لاهوتیان اظهار داشت: با اشاره به لزوم برنامه ریزی و تامین بذر افزود: کشاورزان جهت ثبت نام حداکثر ظرف ده روز آینده به مراکز خدمات کشاورزی محل سکونت خود یا مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه نمایند.



خبرگزاری تی نیوز