رشد ۱۰ درصدی خرید تضمینی کلزا/ برداشت کلزا به روز‌های پایانی خود رسیده است

  • 1398/05/15
  • 724 بازدید

مهاجر گفت: از ابتدای فصل برداشت ۳۶۲ هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شده که نسبت به سال قبل ۱۰ درصد رشد داشته است.

علیرضا مهاجر مجری طرح دانه های روغنی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از رشد ۱۰ درصدی خرید تضمینی دانه‌ های روغنی نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت ۳۶۲ هزار تن کلزا با ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از کشاورزان خریداری شده است.

وی با اشاره به اینکه برداشت کلزا به روز‌های پایانی خود رسیده است، افزود: امسال پیش بینی می‌شود که مجموع تولید کلزا با رشد ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از ۴۰۰ هزار تن برسد.

مهاجر درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات کلزاکاران گفت: تاکنون یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان معادل ۹۸ درصد مطالبات کلزاکاران پرداخت شده است.

مجری طرح دانه‌ های روغنی با اشاره به اینکه حدود ۱۶۵ هزار تن روغن از تولید کلزا استحصال می‌شود، بیان کرد: با توجه به تامین ۲۴۰ هزار تن کنجاله دام و طیور پیش بینی می‌شود که حدود ۲۰۰ میلیون یورو در واردات روغن و کنجاله صرفه جویی شود.

وی موضوعات نظیر بازرگانی، پرداخت به موقع مطالبات، تامین بذر مناسب و باکیفیت، آموزش کشاورزان و توسعه مکانیزاسیون را از جمله دلایل افزایش تولید کلزا برشمرد.

مهاجر تولید کنجد را ۶۰ تا ۷۰ هزار تن، گلرنگ را بیش از ۳۰ هزار تن و آفتابگردان روغنی را ۴۰ هزار تن پیش بینی کرد و گفت: برخی محصولات دانه‌ های روغنی مثل آفتابگردان، گلرنگ و سویا به منظور مصرف‌ های چندگانه جذب بازار می‌شوند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برای سال زراعی جدید برنامه ریزی کرده ایم که سطح زیر کشت کلزا را حداقل به ۴۰۰ هزار هکتار افزایش دهیم که با این وجود پیش بینی می‌شود تولید کلزا به رقمی حدود ۷۵۰ هزار تن برسد.

مجری طرح دانه‌های روغنی با تاکید بر افزایش نرخ خرید تضمینی دانه‌ های روغنی برای سال زراعی جدید تصریح کرد: با توجه به تورم و هزینه‌ های تولید، پیشنهاد خود را به شورای اقتصاد داده ایم و همواره از مسئولان امر تقاضا داریم که حداقل نرخ خرید تضمینی دانه‌های روغنی از جمله کلزا را نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد افزایش دهند، در غیر این صورت کشاورزان تمایلی به کشت این محصول نخواهند داشت و برنامه خوداتکایی ۷۰ درصدی در تولید دانه‌ های روغنی منتفی می‌شود.



باشگاه خبرنگاران جوان