حجم تولید میوه‌های گرمسیری کشور به ۷.۸ میلیون تن رسید

  • 1398/07/04
  • 758 بازدید

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری از باغ‌های کشور برداشت می‌شود.

«زهرا جلیلی مقدم» عصر چهارشنبه در حاشیه بازدید از انارستان‌ های شهرستان ساوه افزود: این میزان میوه در بیش از ۷۴۰ هزار هکتار باغ سراسر کشور برداشت می‌شود.

وی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون پنج میلیون تن مرکبات و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرما برداشت شده و پیش بینی می‌شود حدود ۹۰۰ هزار تن انار نیز از باغ‌های کشور برداشت شود.

به گفته این مسئول، دولت با هدف بهبود کیفیت و کاهش ضایعات میوه‌ های مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری برنامه های عملیاتی همچون حمایت از به کارگیری روش‌های نوین باغی، کاربرد سایه بان در باغ‌ها برای افزایش بهره‌ وری آب و پیشگیری از نابسامانی‌ های فیزیولوژیکی، حفاظت و تکثیر ارقام برتر داخلی و ورود ارقام تجاری و بازار پسند را در دستور کار دارد.

جلیلی مقدم در خصوص صادرات این نوع میوه ها توضیح داد: در حوزه تولید میوه های نیمه گرمسیری، ایران از بزرگترین تولید کنندگان در دنیا به شمار می رود به گونه ای که پارسال حدود ۵۳۰ هزار تن میوه های نیمه گرمسیری به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار از کشور به بازارهای خارجی صادر شد.

مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی افزود: با توجه به فصل برداشت میوه های نیمه گرمسیری، بخش عمده صادرات مربوط به ۶ ماهه دوم سال است که افزایش تولید این محصولات سبب افزایش صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز خواهد شد.

این مسئول ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع آبی، برنامه ای به منظور افزایش سطح باغات میوه های گرمسیری در دستور کار نیست البته برخی گونه ها در مناطق مستعد و با ظرفیت تولیدی بالا از این قاعده مستثنی هستند.

وی افزود: برنامه اصلاح و نوسازی باغات به منظور افزایش کمی و کیفی و همچنین افزایش عملکرد تولید در واحد سطح در دست اجرا و پیگیری است.
جلیلی مقدم تاکید کرد: در زمینه فرآوری محصولات نیمه گرمسیری لازم است که از طرح و فرآورده‌ های ابتکاری حمایت بیشتری صورت گیرد و این موضوع در کاهش هدررفت و ضایعات محصول اهمیت زیادی دارد.

معاون فنی اداره جهاد کشاورزی ساوه گفت: انار، انجیر و زیتون از میوه های نیمه گرمسیری هستند که در این شهرستان تولید می شوند.
«محمودرضا خلیلی» افزود: افزون بر ۱۱ هزار هکتار باغ میوه نیمه گرمسیری شامل ۱۰ هزار هکتار باغ انار، ۵۰۰ هکتار انجیر و افزون بر ۷۰۰ هکتار زیتون در ساوه وجود دارد.

وی ادامه داد: عمده محصول گرمسیری شهرستان ساوه انار است که در سطح کشور بزرگترین تولید کننده این محصول محسوب می شود.

خلیلی بیان کرد: با توجه به سرمازدگی سال های گذشته پیش بینی می شود که امسال افرون بر ۱۷۰ تن انار از باغات ساوه برداشت شود.

وی گفت: ۲۵ درصد از انار تولیدی شهرستان برای فرآوری در کارخانه ها استفاده می شود و مابقی مصرف تازه خوری دارد.

خلیلی افزود: حدود ۳۰ درصد از انار تولیدی شهرستان ساوه قابلیت صادراتی دارد و از انجا که انار، ماندگاری کمتری نسبت به محصولاتی مانند پسته دارد میزان صادرات آن با نوسان رو به رو است.

شهرستان ساوه با ۱۳۵ هزار هکتار سطوح باغی و زراعی سالانه توان تولید ۶۰۰ هزار تن انواع محصولات بخش کشاورزی را دارد.



خبرفارسی