قیمت لبنیات تا پایان سال افزایشی ندارد

  • 1398/12/22
  • 804 بازدید

دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: اگرچه گسترش ویروس کرونا بر کاهش مصرف لبنیات اثر گذار بوده است، اما کارخانه‌ها آماری در این باره اعلام نکردند.

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی ، درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا در مصرف محصولات لبنی اظهار کرد: اگرچه با گسترش ویروس کرونا مصرف محصولات لبنی کاهش یافته است، اما آمار دقیقی کارخانه‌ های لبنی اعلام نکردند.

وی افزود: با وجود شایعاتی مبنی بر استفاده بیش از حد آفلاتوکسین در محصولات لبنی شاهد کاهش ۲۰ درصدی مصرف لبنیات هستیم، در حالیکه این موضوع به هیچ عنوان واقعیت ندارد چرا که از ۶ سال گذشته تا کنون دامپزشک مقیم در کارخانه‌ های لبنی به محض ورود شیرخام به کارخانه‌ های لبنی در تمامی مراحل تولید نظارت داشتند.

باکری با اشاره به اینکه کاهش مصرف لبنیات تاثیری در قیمت شیرخام نداشته است، بیان کرد: در حال حاضر کارخانه‌ های لبنی به طور متوسط هر کیلو شیرخام را با نرخ ۲ هزار و ۶۵۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ تومان از دامداران خریداری می‌کنند که با این وجود اظهارات تولید کنندگان مبنی بر کاهش قیمت خرید واقعیت ندارد.

دبیر انجمن صنایع لبنی با اشاره به اینکه افزایش قیمت شیرخام و محصولات لبنی تا‌ پایان سال منتفی است، بیان کرد: چند ماهی است که دامداران خواستار افزایش نرخ شیرخام هستند و کارخانه‌ های لبنی نظر خود را در این باره اعلام کردند که در صورت تغییر قیمت ستاد تنظیم بازار حاضر به اجرای مصوبه هستند، اما بنابر مصوبات دولت هر گونه افزایش قیمت تا پایان سال ممنوع است.

افت ۴۰ درصدی صادرات محصولات لبنی نسبت به سال قبل

باکری اظهارات دامداران مبنی بر کاهش قیمت شیرخام از سوی کارخانه‌ های لبنی را تکذیب کرد و گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر کاهش قیمت از سوی کارخانه‌ های عضو انجمن نداشتیم و عرضه همچنان طبق روال صورت می‌گیرد.

وی در پایان درباره آخرین وضعیت صادرات لبنیات تصریح کرد: اگرچه گمرک آمار و ارقام دقیقی در خصوص صادرات محصولات لبنی اعلام نمی‌کند، اما پیش بینی‌ ها حاکی از آن است که صادرات لبنیات نسبت به سال قبل ۴۰ درصد افت داشته است.



خبرآنلاین